1906 Kaptajnen fra Köpenick - en berømt svindler

kaptajnen

Foto: Stig Yding Sørensen. Kaptajnen kan lige anes i billedet. I sommerperioden bliver episoden med Kaptajnen fra Köpenick spillet live i gaderne et par gange om ugen.

Friedrich Wilhelm Voigt (1849 - 1922) blev verdenskendt som kaptajnen fra Köpenick, da han forklædt som kaptajn den 16. oktober 1906 på den mest spetakulære vis overtog rådhuset i Köpenick i spidsen for en folk godtroende soldater. Han arresterede borgmesteren og stjal pengekassen. Sådan. Det er der skrevet film om. Friedrich var egentlig skomager i den østpreussiske by Tilsit.

Før sit kup havde Voigt købt forskellige uniformsdele hos skræddere til en uniform for en kaptajn i det preussiske 1. fod regiment. Forklædt som Kaptajn råbte han den 16. oktober to hold gardesoldater an i forbindelse med vagtskiftet. Han udvalgte sig 10 mand på baggrund af en ikke eksisterende kabinetsordre fra allerhøjeste sted og tog dem med på toget til Köpenick. I Köpenick gav han soldaterne lidt penge til frokost før de gik videre for at arrestere en Borgmester - "og måske også nogle andre".

Soldaterne og kaptajnen marcherede til rådhuset, hvor de besatte alle udgange og så arresterede Voigt „im Namen Seiner Majestät“ oversekretær Rosenkranz og Borgmester Georg Langerhans på grund af"ureglmæssige afregninger ved kanalarbejdet". Dernæst beslaglagde Voigt bykassen med 3447.45 mark og en af regnskabsmedarbejderne underskrev ved udleveringen.

Tilsidst blev sekretær og borgmester sendt til Berlin med en bevogtet Drosche. Sådan. Desværre for Voigt blev han anholdt 10 dage senere, fordi en af hans tidligere fængselskammerater havde sladret til politiet. Sådan kan det gå.

Det gav fire års fængsel til den glade kaptajn - men kejseren fandt det så morsomt, at han blev benået efter blot to år. Historien har i årevis givet anledning til diskussioner og konlussioner vedrørende den tyske nationalkarakter og autoritetstro. Hvorfor marcherer man med, bare fordi nogen med en uniform siger det?

På rådhuset i Köpernick står nu en statue af Voigt og hans historie fortælles stadig vidt og bredt. Han står også på vokskabinettet. Mon ikke det var udødeligheden han vandt sig ved sin aktion. Og kommunen har nok efterhånden tjent de penge ind igen i omtale - iøvrigt manglede der kun 1,67 mark da pengene kom tilbage igen.

Film:

1906 – Stummfilm von Heinrich Bolten-Baeckers mit Ernst Baumann als Wilhelm Voigt
1926 – Stummfilm, Regie und Buch Siegfried Dessauer, mit Hermann Picha in der Titelrolle.
1931 – Tonfilm in Schwarz-Weiß nach Carl Zuckmayer, Regie Richard Oswald, Buch von Albrecht Joseph, mit Max Adalbert in der Titelrolle.[10]
1956 – Kinofilm in Farbe nach Carl Zuckmayer, Regie und Buch von Helmut Käutner, mit Heinz Rühmann in der Titelrolle.[11]
1960 – TV-Film nach Carl Zuckmayer, Regie Rainer Wolffhardt, mit Rudolf Platte in der Titelrolle.
1997 – TV-Film nach Carl Zuckmayer, Regie Frank Beyer, mit Harald Juhnke in der Titelrolle.
2001 – TV-Film nach Carl Zuckmayer, Regie Katharina Thalbach, mit Hilmar Baumann in der Titelrolle.
2005 – Bühnenverfilmung (Schauspielhaus Bochum) nach Carl Zuckmayer, Regie Matthias Hartmann, mit Otto Sander in der Titelrolle.

Kilde: Wikipedia.