Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 43

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 60

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 63

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 65

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 72

Pierre Boulez salen

pierreboulezsalen

Pierre Boulez Saal, February 2017 © Volker Kreidler - pressefoto fra Pierre Boulez Saal

Pierre Boulez Saal i Berlin er et unikt sted at lytte til klassiske koncerter. Man sidder tæt omkring kunstnerne i en sal, der tidligere var lagerhal til Staatsoper. Det var lederen af Staatsoper, Daniel Barenboim, som skabte salen i samarbejde med den amerikanske arkitekt Frank Gehry. Akustikken i salen er designet af den japanske akustiker Yasuhisa Toyota. Facaden er tegnet af den østtyske arkitekt Richard Paulick i 1950’erne.

 

Pierre Boulez (1925-2016) var ven med Daniel Barenboim, og ligesom hos Barenboim er det essentielt at skabe forbindelse mellem musikkerne og deres publikum. Derfor sidder man tæt på musikkerne. Musikkerne sidder i øjenhøjde og hævet på et podium.

Selve salen er fleksibel og både stoleopsætning og scenen kan have forskelligt layout. Den kan være som en arena i et cirkus, hvor publikum sidder rundt om. Eller mere klassisk, hvor alle i publikum ser frem i samme retning på orkesteret. Selve salen er elipseformet med et enkelt galleri. Det er et rum man hurtigt bliver glad for.

Den argentinsk-israelske orkesterleder og dirigent Daniel Barenboim er en legende i tysk musikliv. På CV'et står der fx chefdirigent ved philharmonien i Paris efter legendariske Georg Solti, chefdirigent ved Chicago Symfoniorkester og efter Herbert von Karajans død i 1990 stod han også i spidsen for Berlinerphilharmonikerne. Desuden Scala Operaen i Milano. Siden 2001 er han livsvarigt udnævnt som dirigent i Staatskapelle i Berlin. Wikipedia fortæller, at det ovenikøbet er blevet forlænget. Han har vakt opstandelse i Israel (no pun intended) ved at spille Wagners operaer, som bliver opfattet som nazistiske, og i Knesset blev han forlangt persona non grata. Daniel Barenboim kan noget med musik.Lyt lidt her under.

Arkitekten Richard Paulick (1903-1979) var arkitekt i DDR. I sin uddannelse havde han forbindelser til Bauhaus og var assistent for Walter Gropius. 1933-45 opholdt han sig i Shanghai, hvor han blev professor. Tilbage i DDR bidrog han til byggeriet i Stalin Alle (Block C), og til genopførslen af Staatsoper, Kronprinsens palads og prinsessens palads. 

Arkitekten Frank Gehry står også bag det titaniumklædte Guggenheim museum i Bilbao, Spanien. Og det meget knudrede Lou Ruvo Center for Brain Health i Las Vegas, det dansende hus i Prag, museum for popkultur i Seattle og Walt Disney Concert Hall i Los Angeles. Tjek det lige. Arkitekturen er organisk og udfordrer materialer på en ret enestående måde. Lidt som vores egen Utzon og operahuset i Sidney præsterer Frank Gehry bygninger, man bare ikke bliver træt af at se på.

Akustikeren Yasuhisa Toyota er tilsyneladende den eneste akustiker der duer i hele verden, når det gælder akustik. I hvert fald bliver han brugt over hele verden – fx det nye musikhus i Hamburg (Elbphilharmonie), koncertsalen i DR Huset i Danmark, Carnigie Hall i London, Suntory Hall i Japan (med vægge af træ på 0,7 mm!), philharmonien i Paris, i Helsinki, i Los Angeles – og restaureringen af operahuset i Sidney.

Salen har sit eget orkester: Pierre Boulez Ensemblet.

Som altid et godt råd fra berlin-guide.dk - tjek programmet i rigtig god tid og køb dine billetter. Der kan være rift om dem.

Pierre Boulez salen
Französische Straße 33
Berlin