Germania - Den største og umulige drøm om verdenshovedstaden

Verdenshovedstaden Germania var nazisternes vision for den tyske hovedstad efter den forventede sejr i 2 verdenskrig. Sejren udeblev og det gjorde Germania også. Men drømmende var store - sindsygt store. Hitlers arkitekt Albert Speer tegnede mange planer - men kun en brøkdel af planerne om Germania blev realiseret før krigen.

Foto: Model af Germania i 3D. Anvendt som rekvisit i filmen "Der Untergang". I filmen ser man Hitler og hans arkitekt, Albert Speer, ivrigt planlæggende på storbyen Germania.

Megalomani - at være besat af det store


Germania skulle matche og overgå London, Paris, Washington. Før krigen var Berlin verdens tredje største by med over fire millioner indbyggere og med vækstkurver der antydede, at den ville blive endnu større. Berlin var kun overgået af London og New York. I dag bor der næsten en million færre indbyggere og Berlin er langt fra at være blandt verdens største byer - lige som London og New York er gået betragteligt ned på listen - overhalet af megapoler i Kina, Indien, Mexico. Berlin er faktisk ingen stor by mere. Men Germania skulle have været hovedstaden i 1.000 års riget - i en verden behersket af Nazisterne.

Germania blev planlagt omkring en central akse nord - syd midt i Berlin. Det første stykke i planen var det olympiske stadion, som blev bygget til de olympiske lege i 1936. Et langt større stadium med plads til 400.000 publikummer var planlagt.

Det blev opgivet, men var det blevet bygget ville det også i dag have overgået alt, hvad verden har set. I det hele taget var dimensionerne i alt, hvad der vedrører Germania, megalomane.

Arkitekten Albert Speer designede Kanslerbygningen, som havde en enorm hall - oprindeligt tænkt som dobbelt så lang som spejlsalen i Versailles i Paris. Rigskanslerbygningen, som Albert Speer fik bygget på rekordtid i Voss-strasse, blev ødelagt af sovjetstyrkerne i 1945. Hitler havde ellers bestilt et nyt og større rigskansleri.

Fra syd til nord


Nord-syd aksen skulle være åbnet i syd med Tempelhof lufthavnen, som det sydlige hjørne. Åbningen af aksen skulle være med en kæmpe triumfbue. Lufthavnsbygningen er stadig en af verdens største. Derfra løb aksen i lige linie nordpå til Tiergarten med en overdreven stor alle, hvor den skulle møde øst-vest aksen fra Brandenburger Tor helt ud til Olympia Stadion. Nord-syd aksen skulle udgøres af en en kæmpe alle (Sejrs-alleen) og var beregnet til parader. Øst-vest aksen findes til dels allerede med den lige linie ad Unter den Linden, gennem Brandenburger Tor gennem Tiergarten, forbi Siegesseule og videre ud.

Sejrsallen skulle være uden trafik. I stedet skulle biler køre nedenunder i en underjordisk motorvej. Sektioner af motorvejen blev faktisk bygget og eksisterer den dag idag under Tiergarten. Motervejsstumperne er ikke tilgængelige for offentligheden. Planen krævede også to nye jernbanestationer istedet for Anhalter og Potsdamer stationer - som ikke eksisterer mere. Det var dengang byens største banegårde.

De fleste andre bygninger blev ikke bygget. Der var tvivl om Berlins undergrund kunne bære de store bygninger, og for at teste det blev der bygget en kæmpe betonklods kaldet Schwerbelastungskörper. Klodsen sank faktisk dybere i jorden end forventet - så alene af den grund ville Germania have en svær tid på jorden, selv om det teknisk set vist ikke er umuligt. Du kan tage til Tempelhof og se på klodsen.

Den danske ambassade lå i Alsenstrasse 4 i moabit nær Rigsdagen, men det forstyrrede Speers og Hitlers planer for Germania, så den danske ambassade fik ny bolig i Drakestrasse 1 (ved Zoo) i en bygning, der blev bygget 1938-1940. Uklart om bygningerne blev overdraget før eller efter 9. april 1940. Bygningerne overlevede og her var dansk repræsentation indtil de blev solgt i 1977. I dag ligger hotellet "Das Stue" i bygningerne - som en direkte konsekvens af Germania.

Den Store Plads


I den nordlige ende af aksen skulle der være en plads på 350.000 kvadratmeter og en Volkshalle med Førerens palads på den ene side og rigsdagsbygningen på den anden side. Volkshalle ville have været den største hal i verden, hvis den var blevet bygget. Den skulle bygges som en gigantisk kuppel over 200 meter høj og 250 meter i diameter. Det er 16 gange større end kuplen på Skt. Peters kirken i Rom.

Men for Germania ville det ikke slutte her. En triumfbue i 330 meters højde var planlagt - så stor, at Arc de Triompe kunne stå i åbningen. Von Spreckelsens triumfbue i Paris er 100 meter høj og altså væsenligt mindre. Byggeriet blev udskudt til efter krigen for at spare på strategisk vigtige materialer. Meget af de centrale bydele skulle være ryddet for at give plads til nybyggeriet, og det betød at Hitler tog lidt lettere på de allieredes bombninger. På sin vis gjorde bomberne en del af arbejdet for Germania.

Hitler havde regnet med at kunne slutte krigen i 1945 og invitere til den nye by i 1950, hvorefter han ville gå på pension. Men drømmen om Germania sank i grus sammen med det tredje rige.

Modellen af Germania kan du se her;

Berliner Unterwelten
Brunnenstraße 105,
Berlin Mitte