Diskussionen om atomraketterne under den kolde krig i slutningen af 1970'erne. Russerne meddelte, at de ville opstille SS-20 atomraketter i DDR, som pegede mod Vesteuropa. NATO besluttede til gengæld i 1980, at hver gang russerne opstillede en raket gjorde NATO det også. NATOs raketter hed Pershing II.
Hvis de russiske raketter ikke blev opstillet ville NATO også undlade. NATO ville gerne fortsætte nedrustningsforhandlingerne. Deri dobbeltbeslutnigen. Det medførte en hidsig diskussion om atomkapløb og oprustning. Den tyske kansler Helmut Schmidt bakkede op. Det var trods alt Vesttyskland der ville blive hårdest ramt af raketterne, hvis det værste skulle ske. Se også Wolf Biermanns beretning om holdningerne i DDR til dobbelt beslutningen.
Sovjetfinansierede fredsbevægelser skød op over alt og studenter og borgere i hundredtusindvis i Vesteuropa demonstrerede mod NATO's umenskellige beslutning. Det var da også en tovlig udvikling, og da de sidste dinosaurer kommunister uddøde og Gorbatjov kom til i USSR og Ronald Reagan i USA skete der også en overraskende hurtig opblødning - som kort efter gav plads til murens fald. I den forstand var det Pershing 2 raketten, som indledte murens fald. Se derfor på den med ærefrygt, når du er i Gatow.
I Danmark støttede regeringen op om NATO politikken, men da Socialdemokratiet kom til magten fandt de det opportunt at kæmpe mod dobbeltbeslutningen og indledte en generende politik, hvor den borgerlige regering var tvunget til at få indført danske forbehold i NATO beslutninger. Den såkaldte "fodnote"-politik. Ganske uansvarligt og flertallet bag "fodnote"-politikken kun have bidraget til forlængelse af den kolde krig i stedet for den lykkelige afslutning. Læs mere om dobbeltbeslutningen.
Lufthavnen i Gatow var englændernes lufthavn under den kolde krig. Idag er den et stort fly museum, der tilbyder en stor og deltaljeret samling af jagerfly. Det er et af de få steder, hvor man også kan se Pershing ll raketter, der var i fokus i en af de store konflikter under den kolde krig. Pershing 2ser ikke ud af så meget, og de besøgende er muligvis også mere interesseret i ramperne end raketterne.
Flyene fylder dog meget mere end raketterne på museet. Flyene er placeret i hangerer og ud af startbanerne. Det er luftwaffemuseum med fly fra 2. verdenskrig, og på grund af genforeningen af øst og vest er det muligt at studere både østsidens jagerfly med MIG og Sukhoi jagere og vestens jagerfly som fx Starfighter eller franske mirage jagere. Franske fly er glatte og poleret - mens russernes MIG jagerne ser ud som om de er banket sådan lidt tilfældigt sammen med en skovl - men samtidig er MIG jagerne nogen af de højest præsterende jetjagere.
I slutningen af 2. verdenskrig udviklede tyskerne verdens første jetjager - Messerschmitt Me163B. Den er her også. Heldigvis mente Hitler at Me163B var et bombefly. Han havde ikke forstået den taktiske overlegenhed i forhold til de allierede jagerfly, som ikke havde nogen jet motor. Me163B kom heldigvis først i krigens sidste måneder. Havde tyskerne haft jetjagere i luftslaget om England er det ikke godt at vide, hvordan det var gået den brittiske Spitfire.
Du finder alle flyene udstillet her. I hangarene er der fine udstillinger om flyvningens historie og du kan få et kik i cockpittet på et jagerfly.
Det er et museum for flynørder, så man ser folk fotografere de mest besynderlige detaljer. Man kan nemt bruge en dag i Gatow, men det kræver lidt en del spadseretur, så lad de mindste blive hjemme. Tænder du på jagerfly og helikoptere og raketforsvar - så er en dag i Gatow lige noget for dig.
Mærkeligt nok er her ikke nogen af de fly, som holdt Berlin i live under den sovjetiske belejring 24. Juni 1948 til 12. Maj 1949 - fx Douglas C-47 Skytrain eller Douglas C-54 Spirit of Freedom - også kaldet rosinbombere, fordi de medbragte mad og ikke smed med bomber. Rosinenbombere kan du se i Tempelhof, på de allieredes museum og hængende som vartegn foran det tekniske museum i Kreuzberg. Holder du af propelfly eller måske flysimulator, så er Air Service Berlin noget for dig. Dem finder du på http://www.air-service-berlin.de/
Den nedlagte militærlufthavn Gatow finder du ca 20 kilometer vest for Berlin - mod Spandau og så til venstre mod syd, hvis du er i bil. Se den lille film om museet.
Ritterfelddamm/Am Flugplatz Gatow
Ligger lige vest for Berlin - lukket om mandagen.
Mere om fly museer
Er du helt vild med fly, og hvem er ikke det?, kan du tage lidt længere udflugter fra Berlin til Finowfurt og Cottbuss:
- Luftfartmuseum i Finowfurt en times kørsel fra Berlin byder på masser af oplevelser
Museumsstraße 1 - 16244 Schorfheide, OT Finowfurt - Luftfartmuseum i Cottbuss Flugplatzmuseum Cottbus e.V. Dahlitzer Strasse (am Fichtesportplatz) 03046 Cottbus
- Luftfartsteknik museet i Rechlin, Am Claassee 1, 17248 Rechlin. Rechlin er en lille by nord for Berlin ved Müritzsee. En kort afstikker fra Motorvejen, hvis du skal til Rostock.
- Er du mere til panser og stridsvogne er der endnu et nørd museum at se. Ikke i Berlin - men måske på vejen til Berlin. I Münster finder du en af de mest omfattende panservåbens samlinger i verden: www.panzermuseum-munster.de
Liste over flyene i Gatow
01+01 16+26 20+02 20+13 20+37 20+51 20+63 23+77 24+53 25+52 26+49 27+90 28+01 28+48 29+03 29+06 32+15 32+72 35+41 35+62 38+04 38+34 40+26 41+50 43+00 44+50 44+56 44+68 52+09 53+10 61+17 71+42 78+04 80+34 83+08 91+03 93+01 93+14 93+51 93+92 94+55 96+43 98+20 98+61 99+12 99+14 99+33 99+35 99+40 99+41 7A+WN AA+014 AA+615 AS+525 BB+150 BF+106 DB+127 DD+313 DF+316 EB+344 EB+399 JA+111 UA+106 JD+249 KA+1-52 WL+VII-21 D-4037 D-9539 D-9542 152/17 091 163 208 225 311 338 569 596 603/15 613 645 686 798 822 905 950 989 5211 7775/18 10575/4 191904 - - - D-HATE 3905 72/10-SA 587/13-QL E3349 WV865 XG152/20 XM556 XN730/J XV278 |
Canadair CL-13B Sabre 6 HFB320 Hansa Jet HFB320ECM Hansa Jet Mikoyan Gurevich MiG-23MF Mikoyan Gurevich MiG-23ML Lockheed F-104G Starfighter Mikoyan Gurevich MiG-23BN Mikoyan Gurevich MiG-23UB Mikoyan Gurevich MiG-21UB Mikoyan Gurevich MiG-21bis Sukhoi Su-22UM-3K Lockheed F-104G Starfighter Lockheed TF-104G Starfighter Lockheed TF-104G Starfighter Aero L-39V Albatros Mikoyan Gurevich MiG-29 Lockheed F-104F Starfighter Fiat G91R/3 Fiat G91R/3 Fiat G91R/4 MCD Douglas RF-4E Phantom MCD Douglas F-4F Phantom MCD Douglas F-4F Phantom Dornier Alpha Jet Dornier Alpha Jet Panavia Tornado Panavia Tornado Panavia Tornado IDS Antonov An-26SM Let L-410UVP-S Turbo Let Brequet Br1150 Atlantic Bell UH-1D Bristol 171 Sycamore Mk.52 Sikorsky H-34G Choctaw Vertol H-21C Piaggio FWP149D Mil Mi-8T Mil Mi-8T Mil Mi-8S Mil Mi-9 Lockheed T-33A Mil Mi-24P MBB Bolkow Bo-105M Sukhoi Su-20 Fiat G91R/3 Nord N2501D Noratlas Rockwell OV-10 Bronco BAC Canberra B.2 Fiat G91T/3 Fiat G91T/3 Fiesler Fi-156 Storch Fouga CM170 Magister North American Harvard IV Piper L-18C Canadiar CL-13 Sabre 5 Republic F-84F Thunderstreak Lockheed F-104G ZELL Stfighter Republic F-84F Thunderstreak Republic F-84F Thunderstreak Republic RF-84F Thunder Lockheed T-33A Canadair CL-13B Sabre 6 Fairey Gannet AS.4 North American F-86K DFS 230-A Grunau Baby IIb Grunau SG-38 Canadair CL-13B Sabre 6 Canadair CL-13B Sabre 6 Fokker Dr.1 PZL Lim-5P Mikoyan Gurevich MiG-15UTI Ilyushin IL-28B Beagle Yakolev Yak-11 Let L-29 Dolphin Let L-29 Dolphin Mil Mi-4A Mikoyan Gurevich MiG-21M Fokker E.III Sukhoi Su-22M-4 Mikoyan Gurevich MiG-21F-13 Mikoyan Gurevich MiG-21MF Sukhoi Su-22M-4 Antonov An-2 PZL Lim-5 Mikoyan Gurevich MiG-21PF Mikoyan Gurevich MiG-21PS-K Mil Mi-24D Fokker D.VII Hispano HA1112M1L (Bf109G10) Messerschmitt Me163B-1a Junker D1 RumplerTaube Siemens Schuckert D.III Bell UH-1D Huey Mikoyan Gurevich MiG-15bis Dassault Super Mystere B2 Dassault Mirage 3E Avro 504K Hawker Sea Hawk FGA.6 Hawker Hunter F.6A Skeeter AOP.12 BAC Lightning F.2A BAe Harrier GR.1 flash |