Fotos: Pixabay CC, redigeret af Berlin-guide.dk
Nu er det snart tid til Berlin igen. Men hvad koster turen egentlig – alt i alt? Det afhænger jo af rejseformen, og det er ikke barnemad at regne ud. Men du kan tjene lidt penge på at regne rigtigt. Berlin-guide bor i Ørbæk på Fyn og vil gerne til Berlin. Her er mit regnestykke, hvis vi drager af den 8. juli. Meget afhænger af, hvor mange I er afsted, hvor travlt du har, om du er på arbejde eller der bare er ferie og fornøjelser, og hvordan du værdisætter en kørt kilometer i din bil. Det er ikke helt lige til. Men kan du fylde bilen op er den vanskelig at slå på både kroner og klima - og er du alene afsted så vinder toget på både kroner og klima. Flyveturen er altid hurtigst.
Mulighed 1 Bilen til Berlin
Berlin-guide tager bilen og kører direkte til Berlin. 619 kilometer og 399 minutter senere ifølge Google Maps ankommer Berlin-guide i Berlin. Kører berlin-guide pænt med et forbrug på 20 km/l kan turen gøres for 310 kroner. Men slid, værksted, værditab og så pænt kører jeg nok ikke. Så sættes prisen i stedet for til 3 kroner pr. kilometer koster turen mig i virkeligheden 1.857 kroner. Hvis der ikke kommer en parkeringsbøde eller en fartbøde oveni. Hvis vi kan være to i bilen, så er prisen for bilturen derfor et sted mellem 155 kroner og 930 kroner for turen pr næse. Er vi flere kan vi splejse om udgiften.
Foto: Sauerlaender, Pixabay - husk at turen i bil kan være slidsom.
Mulighed 2 Bil og færge til Berlin
Bilen skal med til Berlin, men hvorfor ikke spare kilometerne og tage færgen. Den korteste vej fra Ørbæk over Langeland Spodsbjerg Tors (257 kroner) og så Gedser-Rostock (999 kroner) – selvom der kan være billigere ture der afhængig af sæsonen. Til gengæld skal der kun køres 392 kilometer. Igen skal jeg vælge kun at betale benzinen eller den reelle pris på 3 kroner pr. liter. Kørsel kan derfor være så billigt 196 kroner og op til 1176 kroner. Den samlede tur – ifølge Google maps klares på 466 minutter.
Mulighed 3 Fly til Berlin
Fly er jo super. Det tager 45 minutter i luften, og så er man i Berlin. Dvs i Brandenburgs Lufthavn, så der er lige 30 minutter (på en god dag) ind til Kreuzberg for 35 Euro med Taxi eller 7 Euro og 60 minutter med offentlig transport og gåben. Men jeg skal jo også fra Ørbæk. Sætter jeg bilen i Nyborg kan jeg tage toget. Helst i god tid, for det er jo DSB. Og så i lufthavnen i god tid. Tror ikke jeg når til Berlin fra hoveddør til hoveddør på mindre end 4,5 time eller 270 minutter. Prisen er de 14 kilometer til Nyborg i Bilen a 3 kr./km, en togbillet til 272 kroner (er jeg hurtig ude er der orangebillet til 61 kroner) og så er der Easyjet, som den 8. juli flyver for 209 kroner.
Foto: MarioHagen, Pixabay CC. Brandenburg Lufthavn
Mulighed 4 Toget til Berlin
Toget til Berlin går direkte fra Nyborg Station og Deutsche Bahn sælger billetten for 281 kroner (Hvor DSB vil have 304 kroner – så køb altid dine togbilletter til Berlin via Deutsche Bahn). Og så skal jeg jo lige have bilen til Nyborg selvom der går en bus – og en taxa fra Hauptbahnhof for 8 Euro.
I alle regnestykkerne er værdien af berlin-guides tid sat til 0 kroner. Er du på arbejde bør man regne timelønnen ind i prisen. Du kan sætte din egen timeløn her. Her er regnet med 250 kroner i timen, der svarer til en årsløn på 478.000 kroner inkl. pension. Får tiden værdi betaler det sig bedst at flyve til Berlin - og fordi det er så meget hurtigere at flyve, så gælder besparelsen også når man er to personer. Kan bilen fyldes med 4 kollegaer, så er det lidt billigere at køre direkte til Berlin med bilen.
Turen fra Ørbæk til Berlin
Oversigtstabel
Turen | Pris for turen | Pris for to personer | Tidsforbrug i minutter | Pris inkl. arbejdstid |
Bil direkte til Berlin | 310 – 1.857 kroner | 310 - 1.857 kroner | 399 | 3.520 |
Bil og to færger | 1.452 – 2.432 kroner | 1.452 - 2.432 kroner | 466 | 4.374 |
Flyv | 571 – 782 kroner | 1.142 – 1.570 kroner | 270 | 1.907 |
Toget | 397 kroner | 794 kroner | 453 | 2.368 |
Summasumarum
Den hurtigste tur til Berlin er flyveren, men er vi to bliver dyrere. Også har vi ikke engang bilen til småture ud af Berlin.
Den billigste tur er med toget. Der er tilgengæld ro på til en bog – og 1. klasse koster ikke alverden mere, hvis det sku være.
Er man fire kan man i mange tilfælde ligeså godt tage bilen, hvis man har en, og så have fordelen af den med i Berlin til ture ud af byen - hvis du har et gratis sted at stille den. Skal du bare være i Berlin kan det være ligemeget for Berlins trafikpropper får man hurtigt nok af.
Bilen er ofte den dyreste løsning, hvis man sidder alene. Men kan der fyldes op og splejses til udgiften, så er der ikke nogen billigere måde selv at betale sin tur til Berlin på. Hvis man kun deler benzin – så er turen helt nede på under 80 kroner pr. næse - mens det koster omkring det 5 dobbelte at tage turen med toget.
Turen til Berlin er så lang at der kan være fristelser undervejs: Restauranten på færgen, en hurtig Currywurst undervejs, en fadøl i lufthavnen. Det er ikke medregnet. Er du på sparebudget kan du tage en pose gulerødder med.
Priserne er regnet i maj 2021. Skal du selv regne, så skal følgende indgå i regnestykket:
- Benzinpriser
- Kilometer pr. liter i bilen
- Parkeringsudgifter
- Udgifter til Taxi
- Udgift pr. kilometer
- Billetpriser til tog, færger, broer og fly
- Evt din timesats
- Udgifter til anden offentlig transport
- Evt udgifter til fortæring og drikke undervejs
Hov - hvad med klimaet?
Og - vil nogen måske sige - husk nu klimaet. Den tager vi lige her - i den simple udgave.
Bilen udleder cirka 130 gram CO2 pr kørt kilomter. Læs mere her.
Toget udleder 72 gram C02 pr. kørt personkilometer. Læs mere her.
Færger udleder 170 gram CO2 pr. sejlet personkilometer. Læs mere her.
Flyet udleder 223 gram CO2 pr. personkilometer. Læs mere her.
Kører jeg de 619 kilometer i bilen til Berlin koster det 80 kg CO2 i udledning. Hvis vi er fire i bilen slipper vi der til for 20 kilo CO2 pr. næse + nok lidt ekstra på grund af vægten.
Tager jeg toget - og antager at det også er 619 kilometer, så svarer det til 48 kilo CO2 - er vi to afsted, så er der sendt næsten 100 kilo CO2 i vejret.
Med flyveren er der kun 350 kilometer i luftlinje fra Kastrup, så der er prisen omkring 80 kilo CO2 i udledning. Og er vi 2, så tegner vi os for 160 kilo CO2. Og så var der lige turen fra Ørbæk til Kastrup. Den skal lægges til. Flyvning er ikke nogen klimavinder.
Og er snupper du færgemodellen med de to færger skal der ialt sejles omkring 110 kilometer svarende til 19 kilo CO2 + 61 kilo CO2 fra bilen. Så der er CO2 udledningen den samme, som at køre den lange vej sydom. Men kan du fylde bilen op kan hverken fly eller tog slå bilens CO2 regnskab.
Og så har vi slet ikke regnet med forskellige energisystemer, kørestile, motoregenskaber, dækkenes tilstand. Og hvad nu, hvis du tager aftenturen til Berlin i et halvtomt tog, hvor du kunne have fyldt bilen op? Regnestykket bliver hurtigt meget komplekst.
Foto: Holzijue, Pixabay CC. Let med toget til Berlin.
God tur