Foto: Tag bare bilen med til Berlin
Det er let at køre bil i Berlin. Trafikken er rolig og man viser hensyn. Har du en GPS er der ikke noget, der slår bilen som effektivt transport middel. Men du går glip af folkeligheden ved at køre med tog og U-bahn - og nærheden ved at cykle. Og husk at der kan vanke bøder, hvis du ikke har fået et tysk miljømærke til bilen. Det gælder mange tyske storbyer.
Lynkursus i tysk trafikkultur
På motorvejen holder man til højre og holder stort set fartgrænserne og ligger ellers på de anbefalede 130 kilometer i timen, der hvor der er fri hastighed. Lad være med at køre langsommere end det og pas på os andre, hvis du kører hurtigere. Kør efter forholdene. Husk at bruge bakspejlet og se dig for før du skifter bane. Det er en forunderlig oplevelse at køre i Berlin. Hensyn, samarbejde og tilbageholdenhed er kodeordet.
Det hele går derfor lidt hurtigere og lidt lettere. Her er en ordentlig stang råd til dig, der har bilen med til Berlin:
- Færdselsregler. Det er godt at kende reglerne. Ordnung muss sein. Sæt 5 minutter af til at scanne færdselsregler i Tyskland. De er velbeskrevet på FDM's hjemmeside. Der er lidt overraskelser om fartkontroller, løstsiddende sko, lygtebomme mv. Læs dem.
- Fletteregler. Fletteregler er som i Danmark. I langsomme køer trækker man ind i sidste øjeblik og i hurtige køer så snart og tidligt som muligt. Det får trafikken til at glide. Sikkert. Lad andre komme til. Som dansker er man vant til at holde på sin "ret" og mange kender ikke flettereglerne. Lær dem.
- Rundkørsel. De første gange skræmmer de store rundkørsler ved Grosser Stern, Ernst Reuter Platz eller Theodor Heuss Platz med 5, 6 eller 7 baner. De er svære at undgå, hvis du kører meget rundt i byen. Vælg den rigtige bane, når du kører ind i rundkørslen - skilte 200 meter før viser, hvor vejbanerne fører hen. Hold din bane og lad være med at køre ind i bilerne foran, respekter trafiklysene. Så skal det nok gå. Helt generelt og især i rundkørsler.
- Vejkryds. I lyskryds skal du ikke køre for langt frem mod stoplinien, for så kan du ikke se lyskurven mere. Snedigt. I stedet kan du høre på bilhornene bag dig, når det har været grønt i et stykke tid. Regler om kryds og udkørsel og højrevigepligt med videre er som i Danmark (så vidt vi ved).
- U-vendinger. I mange lyskryds er der U-vende mulighed lige før krydset. Dem kan du roligt bruge, hvis du overholder din højrevige pligt, når du drejer.
- Cyklister og anarkister. Pas på cyklisterne når du er i bilen. Modsat bilkulturen er der ikke nogen god cykelkultur i Berlin, så cykler kan komme allesteder fra.
- Sporvogne. Selvom der er sporvognsspor i vejen er det ikke nødvendigvis forbudt at køre der. Gør som de andre billister, hold øje med skiltningen eller sats på, at dit gode humør og danske nummerplader alligevel redder dagen.
- Plattenslagere. I enkelte lyskryds er der plattenslagere, som uden aftale vasker din forrude og forlanger penge for det. I princippet kan de jo ridse bilen eller vride en visker. Har egentlig ikke noget godt råd. Der er grundlæggende to strategier: Bliver du sur, så ryst på hovedet og ignorer dem: Det er plattenslagere. Er du glad for at få ruden vasket, så have 50 cent eller en Euro parat - ja eller 10 Euro, hvis du har for mange penge: Det er vindusviskende rumænere, albanere, ukrainere, moldavere, som ikke har andre muligheder for at få det daglige brød.
- Miljømærket betyder, at biler med ældre dieselmotorer kan være forment adgang til byen - og kører du alligevel ind uden tilladelse giver det som minimum bøder. Klik her for at få at vide om, hvordan du får et tysk miljømærke til bilen. Husk også, at i Tyskland er vinterdæk påbudt, hvis du kører når der er is, sne og sjap. Du risikerer en bøde, hvis du kun kører med sommerdæk. Alle biler i Berlin skal have et miljømærke.
- Parkering koster ikke noget i boligområder, men så snart du nærmer dig centrum bliver det mere og mere almindeligt med betalingsparkering. Både på gaden og i parkeringshuse. Det er som regel ikke svært at finde en parkeringsplads, der hvor du skal hen. I de centrale dele af Berlin er det almindeligt med betalingsparkering, men priserne er overkommelige og langt lavere end i København. Er man flere afsted vil bilen være det hurtigste og billigste alternativ. Parkeringsforbud er som hovedregel tydeligt mærket. Iøvrigt duer den danske P-skive ikke i Tyskland. Læs mere om parkering i Tyskland hos FDM.
- Brændstof. Når du tanker brændstof er det godt at vide, at “Bleifrei Super Plus” er det samme som 98 blyfri og “Bleifrei Super” er det samme som 95 blyfri. Diesel er diesel. Der er vist endnu ikke elbiler, der har rækkevidde til Berlin.
- Tag på udflugt. Har du bil med giver det dig lettere adgang til at smutte lidt ud af byen til fx Potsdam og se slottet Sans Souci, til badestederne ved søerne eller til andre udflugtsmål uden for Berlin. Til gengæld bliver din øl i Biergarten nødt til at være noget mindre, hvis du selv skal køre derfra.
- Brug GPS. Et trafikinformationsabonnement til din GPS kan være givet godt ud på de lange ture. I det hele taget GPS, som lader dig koncentrere dig om vejen og ikke om et kort. GPS'ere og andet udstyr, der viser politiets radarkontroller er FORBUDT.
- Værksted. Er du i Berlin i længere tid, så få et tilbud på service eller reperationer på et værksted. Det kan være billigere end i Danmark.
- Hastighed. Tyskerne holder spillereglerne. Hold den hastighed, der er skiltet med - også på Motorvejen. Der er ikke fri ræs allesteder, men er der ikke skiltet med andet på Autobahn - så er der i princippet fri hastighed, omend 130 km/t anbefales. I byen er det normalt 50 km/t som i Danmark. På landevejen er det 100 km/t. Igen - tjek FDMs gode oversigt over færdselsregler i Tyskland.
- Lyt til radioen. Desværre gives trafikmeldingerne kun på tysk, men kan du forstå tysk er det værd at følge med her.
- Bagspejlet og siderne. Når bilerne bagfra kommer hurtigere end du er vant til, så se dig ekstra grodt for, når du trækker ud til en overhaling. Der kan komme en monsterbil med 300 km/t - måske tre gange din hastighed og overhalder dig med 200 km/t. Der vil man ikke komme i vejen.
- Hold øje med vejen. Biler i Tyskland er rimeligt beskattet, så derfor ser du flere flotte biler her end du er vant til i Danmark. Pas på at se dig for i trafikken, selv når du bliver distraheret af en Porsche, Ferrari eller Maybach.
Alternativer til bilen?
Man kan naturligvis overveje at tage cyklen med eller at leje en cykel (det koster fra 3 til 25 Euro om dagen, så se dig for.).
I værste fald må du at tage offentlig transport - sagt med et smil, for den offentlige transport i Berlin er weltklasse.
Cyklen er den bedste måde at lære byen at kende på. Hverken for hurtigt eller for langsomt. Det er sundt, så længe du ikke bliver kørt ned. Det er grænseløst miljøvenligt og du kan tillade dig se overbærende på bilerne, når du cykler forbi bilkøerne i myldertiden. Og her er der ihvertfald ingen parkeringsbesvær - bortset fra den tommetykke kæde du skal fortøjre din cykel med så snart du forlader den. Berlin er for stor til kun at spadsere rundt.
Cykler du, så vær opmærksom på, at cykelstien nogen gange er på den yderste del af fortorvet - og vær også opmærksom på, at det ikke er alle danskere til fods, der har regnet den ud.
Dyt dyt. Tjek lige den amerikanske skuespiller Tom Hanks forklare Letterman om Autobahn og fri hastighed i Tyskland: