Clemens Meyer - Muret inde

prostitueret

Annabell, Tysk prostitueret selvportræt, Berlin 1999. Fra WikiCommons af Juliana da Costa José Juhu (CC BY-SA 3.0)

Anmeldelse. MURET INDE er en imponerende roman om det kriminelle wildwest, som også var en del af tiden efter murens fald. For de raske kunne der tjenes hurtige penge gennem Treuhand, ved at sælge alverdens ting til de utrænede forbrugere i øst. Der var uprøvede markeder for prostitution, stoffer og "forretningsmænd", fallerede STASI officerer, ludere, alfonser, korrupte politimænd, rockerbander var ikke sene til at kæmpe om penge og magt midt i DDRs opløsning.

Den tyske forfatter Clemens Meyer går helt tæt på denne skyggeside med sin bog om lykke og og ulykke, vold, sex og penge i det nedlagte DDR. En skyggeside, som måske ikke er så meget anderledes i andre landes kriminelle miljøer, men fordi markedet var nyt i DDR blev det så meget vildere. I marts 2016 sprang en bilbombe i Berlin midt på Bismarckstrasse. Det havde måske relation til det kriminelle miljø?

Bogen udspiller sig i hele DDR fra Dresden til Leipzig, Berlin, Frankfurt a.d. Oder, Eisenhüttenstadt, Rostock - med afstikkere til prostitutionsmiljøet i Ruhrdistrikt og den internationale mafia, Japan og indvandrebander. Hele tiden er der glasvægge bag hvilke andre trækker i trådene. Scenerne er bordeller, FKK-sauna-klubber, luderbarer, gadepigerne, escortpiger på hoteller, piger i lejligheder, faldefærdigt plattenbau, slummede diskoteker, prostitution på parkeringsplader, containere, onanikabiner, ladyboys og campingvogne.

Tidsperspektivet er fra murens fald og frem, hvor magten efterhånden professionaliseres og konsolideres i internationale kooperationer og markedet tages helt ud af hænderne på de små iværksættere. I denne sammenhæng så blot fra alfonser til international kriminalitet styret af globale rockere og mafia. De små står tilbage uden helt at fatte, hvad der egentligt skete.

Clemens Meyer kommer rundt det østtyske underliv, hvortil berlin-guide.dk ellers ikke guider pæne turister. De, der vil finder selv vej. I Tyskland er prostition et legalt erhverv, der betales skat og der er bordelreklamer på busserne. I Berlin står pigerne tæt på Kurfürstenstrasse, ved hackescher markt og i Tiergarten.

Selvom emnet er prostitution er det er ikke en pornografisk eller erotisk bog selvom alt bliver kaldt ved rette navn. Clemens Meyers fortæller om underverden - og underlivet er i den forstand en biting. Det er magten, skæbnerne, driften der er i centrum. Der er ingen fortællerstemme som fordømmer eller forklarer eller peger fingre. Historien bliver bare fortalt. Ikke en debatbog, og heller ikke en dokumentar. Og alligvel er der meget at tale om og diskutere, når man er igennem bogen.

Det er ikke en helt almindelig roman med start, optakt, højdepunkt og afslutning som Clemens Meyer har skrevet. Den læses som en centrifuge af stemmer, rygter, røgslør, vold, perspektiver, begivenheder på tværs af tid og sted - fra stemme til stemme. Der er skam sammenhænge, men det er mange historier, der fortælles på en gang. Romanen er vel nærmest ekspressionistisk i sin tilgang. Det handler om at flyde med, mens indtryk, udsagn og begivenheder udspiller sig. Personerne Arnold Kraushaar (eller Kønshaar) også kaldet AK47, Bielefelderen Randy (Reinhard), Kommisær Schimanski går igen.

Clemens Meyer skriver med mange stemmer. Som den prostituerede i lejligheden, som fortæller om sit liv, egentlig ganske ordinært blot med dagligdagen med kunderne flettet ind sådan lidt en passant. Som politimanden, der er på besøg hos sin ynglingsluder, alfonsen der samler piger op på diskoteker. Mange flaksende billeder.

Nogle gange opløses sproget til rene indtryk - som "Han glode efter alle pigerne og også efter de tynde drenge. Korte nederdele, tætsiddende bukser, korte trøjer, regnvådt hår, Beate-Uhse-Center, Onani-kabiner, foldboldbarer, lave grå betonbygninger, Schlecker, udknaldede bumser i stive jeans, fedtede udstillingsvinduer, blå neonskrift, Döner-buler, spillehaller, taxier til Tegel, Flughafenstrasse, skraldespande, skraldeposer, byrundture, millionvis af cigaretskod i rendestenen, små fødder, store sko, sport, åreknuder, en kvinde med overskæg, kyllinger, Mutter beimer, trans med bule i bukserne, blå-hvide poser, Schultheiss-Eckkneipe, Kindl, femten år og ikke en dag ... aviskiosk, mini-nederdel, læderhud, videokabine, Müllermilch [og så videre 5-10 linjer mere]. Stilen skifter efter fortæller og situation.

Det er på mange måder en fantastisk og usædvanlig bog. På en gang både plat lige til og flabet elitær. Den er ikke til læsere, som normalt holder sig til små-noveller i ugeblade. Clemens Meyer er elitær, stiller store krav til sin læsere og romanen har det skær af høj-litteratur, som også hæfter sig på bøger som "Alexanderplatz", "Peterborg", "Ulyssus", "Alexandria-kvartetten". Handlingen er implicit og næsten underordnet, skrivestilen skifter, perspektiver skifter, det er følelser, der styrer, det kræver universitetsgrader i litteratur for at læse, stort set ingen har læst dem, men alle priser dem i høje toner. Selv har jeg 2 oversættelser af James Joyce Ulyssus på hylderne - men får dem sgu nok aldrig læst. Typisk nok, var det DR2 Deadline, som bragte et interview med Clemens Meyer om bogen. 

Jeg vil næsten hellere se på de komplekse bøger, som en genre eller en stil - end at de skulle være det ypperste i litteraturen. Jeg læser dem gerne - men holder også af det brutalt direkte i en klassisk krimi af fx Raymond Chandler, eller det boblende lækkerlæste hos John Irving. Hver til sin tid.

Muret inde er en bog med åndeligt krudt, og jeg fornemmer en roman, som tyske gymnasielærere vil hælde ud over deres elever i de kommende år. Der er masser at dykke ned i, overveje, tænke over, analysere. Ambitiøse danske gymnasielærere kan også tage den programmet som max udfordring til eleverne.

Og når man når frem til sidste side tænker man - oorvh - fik jeg det hele med her? "Muret inde" er en roman man kan vende tilbage til mange gange. Nogle af Le Carrès spionromaner giver samme følelse - de kan være så indviklet, at man efter læsningen er lidt i tvivl om man fik hele handlingen med. Man skal læse mellem linjerne, se efter i skyggerne for at få det hele med. Giv tid, tålmodighed og ro.

Clemens Meyer er en forfatter der sidder helt forrest i bussen. Tag udfordringen op og læs dig ind i Clemens Meyers univers. Det er en bog der sidder fast.

muret indeClemens Meyer
Muret inde
492 sider

Peoples Press, 2016