Anmeldelse. Tysklands svar på Jussi Adler-Olsen, den berlinske krimiforfatter Sebastian Fitzek, inviterer dig med på et krydstogt over Atlanten. Et krydstogt med hvor pædofile, psykopater og mordere lurer om hvert hjørne i de lange, gange dybt nede i det 17 etagers høje skib. En mareridtsferie.
Foto: Foto er manipuleret og ændret af berlin-guide på grundlag af to fotos fra pixabay: Geistschiff af MysticArtDesign og af Geralt. Begge fotos er på Pixabay Licens.
Forlaget fortæller, at i Passager 23 følger vi Martin Schwartz, som er psykolog hos politiet i Berlin. Martin mistede sin kone og søn for fem år siden under en ferie på krydstogtskibet Sultan of the Seas. Men ingen kunne fortælle ham, hvad der nøjagtigt skete, og Martin har været et vrag lige siden. En dag modtager han et opkald fra en mærkelig gammel dame, der kalder sig selv thrillerforfatter. Hun har et tip til ham: Han skal ombord på Sultan of the Seas igen, for her findes beviset på, hvad der skete med hans familie ...
Mere tør berlin-guide.dk ikke røbe, men advarer gerne, for det er en intens sag, som Sebastian Fitzek her præsenterer os for. De 370 sider er opdelt næsten 80 kapitler, så der er masser af muligheder for at lægge bogen fra sig.
I nogle bøger skal man henved 100 sider frem før forfatteren for alvor sætter ploven i og vi kommer med som læsere. Sådan er det ikke hos Sebastian Fitzek. Der kører toget fra første side, og på side to møder vi konstruktioner som: ”Klienten åbnede munden. Angsten stod ud af pupillerne som en springkniv. Det var næsten umuligt at høre, hvad han sagde: ”Jeg…vil…ikke…dø”. ”Jamen det har vi jo talt om”, smilede doktoren beroligende, ”Det hele er arrangeret. Nu skal du ikke trække i land så kort før den perfekte død”.
Fitzek har fintunet sin evne til at fortælle med ”cliff-hangers”, altså der, hvor man lige med nød og næppe hænger på med neglene, så det er næsten umuligt bare at tage en pause. Fitzek kan stoppe sine kapitler næsten midt i et åndedrag – og fortsættelsen får man måske først to eller tre kapitler senere. Hæsblæsende. Og det grumme, der sker, fortsætter vores hjerne selv. Eksempler på cliff-hangers:
- Men så fik han øje på de to mænd bag hende, han så den enes knyttede næve, der dunkede hende i ryggen, således, at hun mistede balancen og stødte hovedet mod skabslågen, som han havde åbnet.
- ”Vær nu lidt kreativ!”, sagde han og undersøgte tromlen, trykkede knappen på undersiden af løbet ned og gav Veith revolveren i hånden.
- Uden at sige et ord stirrede de på manden, som lå for deres fødder, og som var blevet skudt i hovedet.
- ”Der er ingen tid at spilde”, sagde hun og tog badekåben på. ”Hurtigt, Jeg…jeg…skal vise dig hvor det er”.
- Hvorefter han faldt.
Der er næsten 80 af den slags små litterære mavepustere undervejs, og hver gang må læseren holde vejret et kapitel eller to før udløsningen kommer. Nogle gange er det ren click-bait og der sker ikke noget særligt, andre gange skrues der op for dramatikken.
Samtidig krydres plottet med, hvem der de gode og hvem der er de onde, der væves sideshistorier ind, som øger dramatikken, usikkerheden. Men gruen antydes egentlig blot og bliver ikke udpenslet.
Det er ikke en splatter historie. Der er kun det splat læserens fantasi selv tilfører – godt hjulpet på vej af Sebastian Fitzek. Det er tempoet, der er i fokus og ikke nødvendigvis lange beskrivelser af naturen eller personerne. Hvis de er der, så har de et formål på et tidspunkt. Fx redegørelsen om parasitter, som vokser i menneskers blodbaner og fx kan sætte sig fast bag et øje eller i hjernen. En biologisk cliff-hanger. Og vi kan selv forestille os resten.
Spænding, usikkerhed, hurtigt tempo er en effektiv cocktail, og at læse en bog af Sebastian Fitzek er ufortyndet underholdning, der holder til et par lange, dovne sommereftermiddage i sommerhuset – eller længere tid, hvis du går til og fra over de 80 kapitler.
Virkelighedens dødelige krydstogter
Foto: Krydstogtsskib af ED22426 / Pixabay Licens.
Et tema i bogen er selvmord på krydstogtskibe, og det har Sebastian Fitzek ikke grebet ud af den blå luft. Hopper man over rælingen fra 50 meters højde og rammer et koldt Atlanterhav er det den sikre død. Hvis man overlever faldet, holder man et par minutter i vandet. Et krydstogtskib skal bruge væsentligt længere tid til at standse op og vende rundt. Det rationelle er egentlig blot at fortsætte på ruten.
Der er lavet videnskabelige undersøgelser af fænomenet, fx Carter et. al., ” Suicide, fatal injuries and drowning among the crews of United Kingdom and Bermuda registered cruise and passenger ships from 1976 to 2018”, International Maritime Health (2020). I perioden fra 1976 til 2018 finder forfatterne 140 dødsfald alene blandt besætningen på britiske krydstogtskibe. Langt hovedparten var selvmord. Travis W. Heggie og Tracy Burton-Heggie, ”Death at Sea: Passenger and Crew Mortality on Cruise Ships”, Bowling Green State Universit (2020) finder 659 dødsfald de seneste 10 fordelt på 78 krydstogtskibe. Ni ud af ti var passagerer. Fald, mord, selvmord og terrorist angreb slog de fleste passagerer ihjel – og havde 2020 være med i undersøgelsen, så havde COVID-19 nok også spillet en rolle.
Som Sebastian Fitzek bemærker, så er netop virus-udbrud noget af det værste der kan forekomme på et krydstogtskib, og Sultan of the Sea har derfor et særlig isolationsafsnit, der kendes som ”Hell’s Kitchen”. Det spiller naturligvis en rolle i bogen.
Et godt eksempel på, hvor galt det kan gå er britiske krydstogtskib Diamond Princess, hvor 700 passagerer smittet med COVID-19 og 14 døde. Epidemien betød i øvrigt, at mange besætningsmedlemmer havnede i isolation på skibene, og da rederierne ikke ville eller kunne betale for hjemrejsen, strandede mange, meget lavt betalte besætningsmedlemmer. Også her var der flere selvmord.
Sebastian Fitzek er kendt for sine psykologiske thrillers. Hans bøger er standalones, der alle har et højt tempo og et effektivt plot. Fitzek har skrevet en del thrillers, så du løber ikke tør lige foreløbig. Romanen er oversat af Jacob Jonia, der bl.a. har oversat Siegfried Lenz og Jonas Jonasson. Her du i trygge hænder.
Sebastian Fitzek
Passager 23
Forlaget Gutkind
2021