Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 43

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 60

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 63

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 65

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 72

Bo Morell: Berlin i kunsten – Kunsten i Berlin

Bomorellkunstfoto

Billede: Hans Baluscheck (1870-1935): Alt-Berlin, Waisenstrasse, 1927. Märkische Museum.

Anmeldelse: Kunsthistorikeren Bo Morell har før lagt arm med berlin-guide om viden om Berlin. Og hands down: Bo er en vinder med en utrolig omfattende viden om Berlin. Fornyelig dumpede en stor kuvert uanmeldt ind af min dør i Ørbæk med en ny bog til anmeldelse: ”Berlin i kunsten – Kunsten i Berlin” af Bo Morell. Jeg ved ikke om det er en fagbog, en guidebog eller bare en billedbog. Den kan det hele. Læs her anmeldelsen af ”Berlin i kunsten – Kunsten i Berlin”. 

 

Berlin har tiltrukket kunstnere gennem århundreder. Byen er tegnet, malet, beskrevet, skildret og smurt til af ivrige kunstnere. Kunstnere har udsmykket byen, fyldt museerne og torve og pladser og parker. De har skildret de store begivenheder som Napoleons indtog i Berlin, barrikaderne ved revolutionerne, de nedslidte trümmerfrauen og rosinbomberne og naturligvis muren. Berlins personligheder og mennesker er støbt i beton, hugget i granit og præsenteret i bronze, i mosaikker, plakater, fotos og på malerier – og de mest ivrige unge er fortsat med spraydåserne på husfacader og gavle. Bo Morell har set det hele og fortæller videre.

Kunstnere kommenterer og lever i deres samtid, så politiske strømninger som de tunge bedsteborgerligere, nazistiske udgydelser og kommunistiske overdrev og skønmaleri findes også i rigt mål. Og ikke alt har overlevet kejserens besynderlige smag, nazisternes kassering af entartet kunst og kommunisternes censur. Bo Morell har forstået og fortolket det hele og fortæller videre.

Der er enormt meget at sige om både Berlin i kunsten og kunsten i Berlin. Så meget at der måske havde været bedre med to bøger. I stedet er det samlet i en flot et-håndsbog på mere end to hundrede sider med enormt mange fotos af kunst og en grundig kommentering.

Bo Morell præsenterer molevitten i et sammenhængende causeri om kunsten og dens genrer, personligheder, Berlins historie, byplanlægning, politik og kultur inklusive de tilhørende myter og fortællinger. Imponerende nok uden hverken selv eller læseren mister overblikket over den store fortælling. Et par eksempler efter billedet af lærernes hus i Berlin.

bomorellhauslehrer

Foto: Mitte. Alexanderplatz The Teacher's House, erected as a meeting place for pedagogues, including the Berlin Educators' Club, under the GDR. Arch. Hermann Henselmann Mural wrapping: Walter Womacka 1961-64. Foto af Fred Romero, (CC BY 2.0)(CC BY 2.0).

  • Fx er der i afdelingen for store mosaikker og friser i Berlin en god gennemgang af den 125 meter lange mosaikfrise på Lærernes Hus tæt på Alexanderplatz. Den sidder på ydersiden mellem tredje og fjerde etage, kendt som ”brokbindet”, af Walter Wornacka (1925-2010) fra 1964, inspireret af mexicanske vægmalerier, der i sovjetstil viser idealbilledet af det moderne socialistiske fællesskab. Dernæst følger en gennemgang af mosaikken fra de fire verdenshjørner og rundes af med oplysningen om at frisen er lavet af 800.000 mosaiksten og den største af sin art i Europa. Det hele forklares over en halv spalte. På den halve spalte har Bo fortolket mosaikken, redegjort for teknikken, beskrevet huset, navngivet arkitekten og givet interessante fakta og sat værket i politisk og historisk kontekst. Der er ingen overflødige ord, når Bo Morell forklarer og fortæller videre.
  • Et andet eksempel spændvidden og dybden er præsentationen af maleren Hans Baluscheck (1870-1935) som Bo Morell giver næsten 1½ side, hvor vi får at vide at Baluscheck var aktiv socialdemokrat, medlem af berliner sessionen og at Baluscheck både maler med social indignation og skildrer det folkelige liv, og at hans stil minder om danske Paul Fischers - mens Baluschecks holdninger mere er som Heinrich Zilles. Og hovedartiklen når så at vise seks malerier og omtale og forklare hele 17 værker af Baluscheck. For lige at runde af med, at man især kan se hans samlinger på Brohan Museum og til sidst sætte Baluschek i relation til andre berlinske socialrealistiske malere. Bo Morell vender tilbage til Baluscheck 5 gange mere i bogen. Øverst i denne anmeldelse kan du iøvrigt se Baluschecks maleri Alt-Berlin, Waisenstrasse fra 1927, som findes på Märkische Museum.

Samtidig fornægter guiden Bo Morell sig ikke, så der er naturligvis også turforslag og inspiration til interessante steder at besøge i Berlin. Bo Morell har været alle steder og fortæller videre.

Bo Morell har et dejligt, ligefremt sprog og nogle gange skal man følge godt med i henvisningerne. Fx når han henkastet og indirekte refererer til ”en socialt oprevet karikaturtegner” om berlinertegneren Heinrich Zille, som skildrede det forarmede proletariat i Berlin omkring 1. verdenskrig. Meget rammende. Langt det meste kan man dog gå til uden forkundskaber fordi forklaringerne er grundige.

Det er ikke en kiksetør gennemgang af kunsten. Selvom Bo Morell klart ved, hvad der er værd at vide om kunst og Berlin, så er teksten dejligt fri for det højtravende kunstvolapyk. som man kan blive udsat for på gallerier og museer, når meningen med et værk skal forklares. Ofte så ingen, og næppe heller forfatteren, aner hvad der tales om. Jeg faldt egentlig kun over udtrykket "pleinair" om et kunstværk, som nok betyder, at det står i fri luft.

Bo Morell bruger taletiden til at levere overblik og sætte i perspektiv og skabe forståelse. Man behøver ikke en magisteruddannelse i kunsthistorie for at følge med. Måske man bliver magister, hvis man kan det hele i bogen? Men man bliver oplyst og underholdende oplyst af Bo Morell, der ruller sig ud med et festfyrværkeri af indsigt. Jeg kan ikke hurtigt nok komme ned til Berlin igen og have øjnene med mig.

Selvom der er mange billeder på næsten hver eneste side, så er der også meget tekst. Så meget at det må skrives med småt og med en, på kanten af det forsvarlige, kort linjeafstand. Det er ok for mig, for jeg vil gerne have det hele med. På den anden side kræver det stærkt lys, kaffe og supermandssyn at komme igennem hele værket fra cover til cover.

Og værket har så mange oplysninger om navne, tider, steder og værker, at bogen nærmest er leksikal. Her i huset bliver bogen et slidt opslagsværk og en inspirationskilde – og et sted at søge hen. En bog man har fremme, når man glemmer, hvad ”Die Brücke” var? eller berliner sessionen?, hvem var Reinhold Begas?, hvad Honecker egentlig tænkte om Marx-Engels monumentet?, Sovjetunionens krav til krigsmindesmærker?, hvad blev der af DDR-kunsten? og hvad har Kunsthaus Achim Feyer egentlig at byde på? Bo Morell ved det hele – og meget mere til.

Der er både gul trøje, grøn trøje og prikket bjerg trøje til Bo Morell for denne indføring i kunsten i Berlin for han stiller flot op i mange discipliner. Der er en pandekage eller to, hvis han kommer på besøg hos berlin-guide.dk. Amar’ halshug. Det giver også fuldt hus i berlinerbamsebjørne. Hvis du er det mindste interesseret i kunst, i Berlin, i historie, arkitektur eller politik – så er dette slagnummeret til julens ønskeseddel. Hvis du kan vente så længe.

Bogen er udgivet på Saxo Publish, som hjælper forfattere med at udgive bøgerne professionelt. Der er styr på layout og tekstflow og et design, der giver et pænt helhedsindtryk. Farver og solidt udstyr. Den grafiske tilrettelæggelse har Thomas Elgaard Nielsen stået for. Skulle jeg drømme må Bo have fat på en af de store fonde, som kunne løfte bog og udstyr i en endnu flottere udgave fordelt på flere sider. Det fortjener teksten og naturligvis mange af de kunstværker, der er gengivet.

Det at udgive en bog som ”Berlin i kunsten – Kunsten i Berlin” på mange hundrede sider med indholdsfortegnelser, stikordsregistre (omfattende) og samtidig have styr på fortællingen, flow, stavning, grammatik, fakta, billedhenvisninger, kilder, rettigheder og sidetal er ikke for småbørn. Det kommer man ikke igennem på egen hånd uden småfejl, men det er forbløffende lidt – mest nogle sidehenvisninger angivet som xx – jeg er faldt over. Berlin-guide er fuld af imponade over præstationen.

Bo Morell slutter sit forord med ordene: ”Bogen er ikke skrevet af sig selv” – det tror jeg på. Bo sender en tak til Lisbeth og barnebarnet Frederik. Forhåbentlig kan de stadig kende ham, når de ser ham igen.

Bo Morell er født i 1947 og blev cand. mag i kunsthistorie, design og dansk. Han har været lektor og rejseleder og han ved absolut alt og er nysgerrig på mere om Berlin. Bo bor i Berlin og i Fredensborg. Bo har skrevet lærebøger, antologier og artikler om design, kunstmuseer, billedanalyse, østeuropæisk litteratur og lokal historie – og en super guidebog til Berlin. Bo har tidligere stillet op til interview på berlin-guide om at være nysgerrig i Berlin og skrive guidebog. Læs interview og anmeldelse af guidebog på berlin-guide.

 

BoMorellKunstBG

Bo Morell
Berlin i kunsten – Kunsten i Berlin
Saxo Publish
2022