Berlin-guide på Facebook

Berlin-guide er aktiv på Facebook. Få nyt om Berlin og berlin-guide.

Vind en bog til jul

Kære gæst

Fortæl om din bedste oplevelse i Berlin. Dine svar bliver behandlet anonymt. Det tager 2-3 minutter.

Gå til spørgeskema

Kaerlighedikommunismenbog

Berlin-guide trækker lod om 2 ex. af "Kærlighed i kommunismens tid" af Tove Fleischer blandt svar før 15. december

Vinderne får besked fra forlaget Vandkunsten.

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

Berlin-guide anmelder

Berlin Brandenburg Lufthavn – Historien om Berlins tomme mega-lufthavn

Pin It

Berlins nuværende lufthavne Tegel (14 millioner passagerer i 2014) og Schönefeld (6 millioner) kan slet ikke følge med mængden af turister, der hvert år rejser til Berlin. Oprindeligt skulle lufthavnen med IATA-koden BER, der bygges som en stor udvidelse af Schönefeld-lufthavnen, have åbnet i 2010. Men gang på gang er projektet blevet udsat og på samme tid dyrere. Sidst det skete var i efteråret 2015.

Iværksætter Halfdan Timm, indehaver af BilligeFlybilletter.dk, viser her rundt i Berlins nye vidunderlufthavn, der skal trække endnu flere turister og erhvervsrejsende til byen – men som lige nu blot er en skamplet og en offentlig farce i Tysklands hovedstad.

Tegel og Schönefeld ikke bygget til 12 millioner

12 millioner udlændinge besøgte i 2014 Berlin (til sammenligning trækker verdens mest populære turistby Paris hele 30 millioner til sig om året). De to nuværende lufthavne er ikke bygget til at håndtere den store mængde af udlændinge, der vælger fly som transportmiddel og har som resultat heraf opereret over kapacitet i mange år. Udvidelser er ikke kommet på tale eftersom løsningen hele tiden har været klar i horisonten:

Berlin Brandenburger Lufthavn

En markant udvidelse af Berlin Schönefeld, der skal kunne håndtere det samme som Københavns Lufthavn i første omgang – cirka 25 millioner rejsende om året. Byggeriet af lufthavnen gik i gang i midten af 2010’erne. Oprindeligt skulle lufthavnen være åbnet i 2010. Men flere markante problemer har forsinket projektet:

  • Landingsbanerne er allerede inden lufthavnen åbner vurderet til at være for små til nyere fly. Københavns Lufthavn i Kastrup brugte i slutningen af 2015 en kvart milliard kroner på at udvide deres landingsbaner til at klare det tunge A380-fly med plads til mere end 600 mennesker på en All-Economy-udformning at lande. Det samme skal Berlin til, hvis også de vil have de største fly til at lande i den tyske hovedstad.
  • Taget er for tungt. Nye udregninger fra ingeniører har vist, der er risiko for et sammenstyrt. Derfor skal væggene forstærkes.
  • Og når vi er inde på væggene, så er det blevet påvist af brandsikringen ikke virker som den skal. 600 vægge skal derfor rives ned og sættes op igen.
  • Og ventilationsanlægget virker ikke.

Det meste af lufthavnen er bygget og kan ses, hvis du flyver med blandt andre GermanWings eller EasyJet til Schönefeld-lufthavn. Men fordi taget risikerer at styrte ned og brande sprede sig har du ikke mulighed for faktisk at komme ind i lufthavnen.

Åbner måske – måske! – i 2018

Seneste bud på hvornår Berlins store lufthavn åbner er 2018. En række markante problemer skal løses inden da og 2018-buddet, fremsat i 2015, virker allerede nu en anelse optimistisk for menneskerne, der er involveret i projektet. Tidligere bud er 2010 (oprindelige plan), 2011, 2013, 2017 og nu 2018.

Markante sikkerheds- og konstruktionsmæssige problemer forhindrer indtil videre arbejdere i overhovedet at arbejde på at forbedre lufthavnen, der som en lille spøgelsesby står tom i udkanten af Berlin på grænsen til Leipzig.

Rives ned igen?

Senest har politikere fra CDU – Angela Merkels parti – foreslået at rive hele lufthavnen ned og kun beholde det beton, den er bygget på.

”Hvis 600 mure skal rives ned, er vi jo ganske tæt på total ødelæggelse uanset hvad” er lederen af CDU i parlamentet Brandenburg Stefan Evers således citeret for at sige bl.a. i Politiken.dk.
En protestgruppe kæmper stadig mod hele opførelsen af lufthavnen. Det tog mere end 10 års politiske tovtrækkerier overhovedet at godkende byggeriet. Protestgrupperne, der er beboere i Leipzig og Brandenburg og som ikke ser frem til den støj og forurening en lufthavn medfører, håber at de nylige skandaler kan bane deres vej for at hele projektet igen bliver skrottet med de +30 milliarder danske kroner (knap 2x Storebæltsbroer) det indtil nu har kostet. Projektet var fra starten af projiceret til at koste blot cirka 20 milliarder kroner.

Billigere flybilletter – når den er oppe

Til sidst er der bare at sige, at når Berlin Brandenburg Lufthavn rent faktisk står, så bliver det billigere for dig at flyve fra København til Berlin. Allerede i dag kan du finde flybilletter til Berlin fra cirka 500 kroner tur / retur – fundet på Billigeflybilletter.dk -, hvis du er fleksibel i forhold til, hvornår du rejser.

Med en større lufthavn er der stordriftsfordele; større fly og mere effektive arbejdsgange. Det kombineret med en evigt øget konkurrence indenfor især europæisk luftfart kan du se frem til at komme billigt til og fra Berlin. Mon ikke det – når Berlin Brandenburg første er oppe – koster mindre at flyve til Berlin fra København, Billund og Aalborg Lufthavn end det lige nu koster at tage fra København til Aarhus med DSB?

Det gætter undertegnede på herfra.


Skrevet marts 2016 af Halfdan Timm – Indehaver af BilligeFlybilletter.dk


Besøg annoncørerne

London?

Berlin er dejlig - men det er London også.

Besøg vores nye london-guide.dk - den er snart Danmarks bedste London-guide.

 

Køb togbilletten her

bahn.de - trip planner

Savings fare | Travelling | BahnCard

 

"Angrebet" 9. April 1940

En tilfældig buket til inspiration

Ankerklause - rå Kreuzberg stemningAnkerklause - rå Kreuzberg stemning

Ankerklause er et lille værtshus på Kottbusserdam i Kreuzberg. Næsten altid livligt og kolde øl. Hvad mere kan man ønske sig. Et populært sted at trække hen. Hver dag er åbent indtil de lukker. Køkkenet kører til kl. 23:00. Ankerklause giver sig ikke ud for noget. Der er ø [ ... ]

Guides til nattelivet i Berlin.
Søren Kams erindringer: Et liv uden fædreland

Anmeldelse. SS-soldaten Søren Kam var hele sit voksne liv eftersøgt i Danmark for mordet på den danske journalist og avisredaktør Carl Henrik Clemmensen. Han skjulte sig i Tyskland og det lykkes ikke de danske myndigheder at få ham udleveret. Han døde i marts 2015 og her blev hans erindringer offentliggjort a [ ... ]

Erindringer og øjenvidner
Jan Jakob Floryan: Muren der faldt

Anmeldelse. Østeuropa interesserede spidser ører, når Jan Jakob Floryan bliver nævnt. Vi har hørt ham som DRs korrespondent i Moskva, i Warszawa og Berlin. Alt spændende. Jan Jakob Floryan har skrevet en oversigts bog om Berlin muren: "Muren der faldt". En solid indføring i nøgleårene 1961- [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfund
Culinaria Deutschland - tænderne i det tyske køkke...

Anmeldelse. Culinaria Deutschland - Deutsche Specialitäten er en tysk kogebog med alt det bedste fra det tyske køkken. 377 proppede sider med historier om tysk mad, masser af opskrifter og fotos. En guldgruppe fundet på udsalg til 4,99 Euro i Kreuzberg.

Faglitteratur - mennesker, historie og samfund
Philip Kerr: Martsvioler

Anmeldelse. Philip Kerrs bøger om den hårdkogte, berlinske privatdetektiv Bernhard Gunther foregår i Berlin før 2. verdenskrig. Bernhard Gunther er mindst ligeså hård i filten og rapkæftet som Raymond Chandlers detektiv Philip Marlowe i Los Angeles. Men Philip Marlowe havde ikke nazister og Gestapo p&arin [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og noveller
Tysk fjernsyn - er det noget værd?

I Danmark er tysk fjernsyn berygtet for ikke at bruge undertekster til ikke-tysksproget fjernsyn - men istedet for tale. Berømt er hollywood cowboyden John Wayne, som siger "Hände hoch" istedet for "Hands up". Eller Benny i Olsenbanden, der pludselig udbryder:"Mächtig gewaltig!" i stedet for skidegodt. Og Olsen selv, som bruger sk& [ ... ]

Diverse info
Rostock - porten til Danmark

Sejler du med færgen Gedser-Rostock til Tyskland er Rostock den første by i Tyskland du kommer til - og går det hjemover er det den sidste by. De fleste kører forbi. Ærgerligt, for Rostock er et lille besøg værd. Den ligger næsten på toppen af Mecklenburg-Vorpommeren ved udmundingen af f [ ... ]

Andre byer