Jørgen Olsen: Berlin Grand Prix sangen 1990

Berlin - af Jørgen Olsen fra Melodi Grand Prix i 1990 - I Tivolis Koncertsal

Så snart at angsten vinder greb i hver en sjæl 
Når alle mennesker de kun tænker på sig selv 
Så ender vi i enhver forstand 
Som angstens ofre i ensomhedens land 

Først at øst og vest marcherer hver sin vej 
Er det den kolde krig systemets grå lakaj 
Der tramper fri – friheden ihjel 
Helt ind til muren som de har bygget selv 

Berlin Berlin 
Verden af i går 
Har glemt at se og hele dine sår 
Men det’ forbi 
Muren er ruin 
Og en skønne dag 
Kun en samlingsgård 
Som et minde om de kolde år 

Berlin Berlin 
Verden af i går 
Har glemt at se og hele dine sår 
Men det’ forbi 
Muren er ruin 
Og en skønne dag 
Kun en samlingsgård 
Som et minde om de kolde år 

Berlin Berlin

Husk til din Berlintur

Vælg de sider du skal huske til din tur
+

Valgt: Til Berlin rejsen

Vælg noget til turen

X

Item added to Favorites!

Berlin-guide på Facebook

facebookBerlin-guide er aktiv på Facebook. Følg med og få de senste tip og nyt om Berlin og berlin-guide.

Berlin-guide anmelder

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet

catchme refresh

En ide til rejsen?

Annonce

Annonce

En tilfældig buket til inspiration

Horst Evers: Hvis jeg var dig, så ville jeg da els...

Anmeldelse. Hvis jeg var dig, så ville jeg da elske mig – Wäre ich du, würde ich mich lieben. Det hedder en af Horst Evers bøger. Horst Evers er født i 1967 og er berlinsk forfatter og ”kabaretist”. Horst Evers beskæftiger sig med hverdagens besynderlige sider. Her en anmeldelse mere af Horst Ev [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og novellerLæs mere
Wittstock - en gammel slagmark

Wittstock er en lille, søvnig brandenburgsk provinsby 95 kilometer nordøst fra Berlin. Kommer du med Berlin til Berlin kender motorvejskrydset ved Wittstock/Dosse, hvor motorvejen deler sig til Rostock mod nord og Hamborg mod øst. Et lille stop værd. Arealmæssigt, Tysklands tredjestørste kommune. Her flyder f [ ... ]

Guide til byer rundt om BerlinLæs mere
Vibe Termansen: Kampen om Centraleuropa

Anmeldelse: Centraleuropa – hvor er det? Det er der pænt uenighed om. Uenigheden tog fart efter 1. verdenskrig, da sejrherrerne skulle finde en nyordning af Europa. De splittede det østrig-ungarske kejserdømme og forsøgte sig som – men siden er det lavet om flere gange. Vibe Termansen, historiker og journalist [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere
Fritz Scheel: Karup-Berlin over østfronten

Anmeldelse. Fritz Scheel Petersen (1924-1998) blev født ind i det tyske mindretal i Sønderjylland. Få år før Fritz blev født var Sønderjylland – eller Nordschleswig – tysk område. Selvom folkeafstemningen i 1920 havde gjort Sønderjylland dansk igen, så gjorde det ikke all [ ... ]

Erindringer og øjenvidner Læs mere
Søren Nørby: Sænk Skibene!

Anmeldelse. Danmark var bagud på point under 2. verdenskrig. Vi forsvarede os dårligt nok, da Tyskland angreb, vi solgte landbrugsvarer til Tyskland i stor stil, leverede arbejdskraft til bunkerbyggeri og samarbejdede med besætterne. I august 1943 skiftede billedet, da tyskerne ville overtage det danske forsvar. Søren N&osl [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere
Illuseum - Illusionernes museum

Illuseum er et ”museum” for alle, der er fascineret af snyd, bidrag, trylleri eller kort sagt: Illusioner. Museet gør sit yderste for at snyde dine sanser, og for øjnene af dig bliver dine venner enten større eller mindre – eller du kan tage en tur i ”alting på hovedet rummet”. Der er ogs&ari [ ... ]

Usædvanlige museer - lad dig overraskeLæs mere
James-Simon-Galerie

James-Simon Galeriet er ikke et rigtigt museum. Det er den centrale indgang fælles indgang til museerne på museumsøen. Det er en ordentlig entre på 4.600 kvadratmeter. Lige som pyramiden ved Louvre i Paris.

Historie- og kultur museer Læs mere