fransktyskkrigstampEt soldaterkvarter under den tysk-franske krig i 1870. Billedet er ikke Anton von Werners hovedværk - men en af berlin-guide's favoritter på Nationalgalleriet i Berlin.

Berlin-guide har taget billedet med fordi det er fremragende billede af tyske soldater, som hviler ud fra krigens strabasser på et fransk slot. Læg mærke til de mudrede støvler, der er trampet ind på de fine tæpper. Staldkarlen, som er kaldt op for at få gang i fyret og netop har revet lidt aviser i stykker og har grankogler og kviste klar til optændingen.

fransktyskkrig

Billede: Anton von Werner: Im Etappenquartier vor Paris, Alte Nationalgalerie i Berlin.


Billedet er så detaljeret, at man næsten bliver skuffet over, at man ikke kan se noderne på flygelet.

Der bliver spillet på flyglet og sunget en fædrelandssang, mens der bliver slappet af med en pibe tobak. Pigen og husets ser ikke ufornøjet ud med det pludselige besøg, men mon ikke de har været lidt forstyrret i det fine hjem med forgyldte stuklofter og fornemme forfædre på væggen - og buster. Sabler og hatte er lidt skødesløst slænget på lysestagen bagerst. Poesi mere end krig.

Naturligvis er tyskerne her portræteret som Göthes og Schillers sønner - og ikke som brutale monstre, der slog franskmænd ihjel. Krigen mod Danmark, Østrig og Frankrig blev sluttet, så tyskerne kunne bevare det selvbillede.

Sejrherrens fortælling

Et tilsvarende maleri ville være utænkeligt efter 2. verdenskrig. Vi kommer (formentlig) aldrig til at se et maleri af gæve nazister, der er trampet ind i et pænt hjem i et besat land (fx hos en polsk adelsfamilie), mens de vemodigt og hengivet synger fædrelandets sange.

Det narrativ findes ikke efter 2. verdenskrig. Men tænk på billeder af amerikanerne i Europa, fx Charlies helte, som sejrigt og muntert drager afsted. Sejrherren har fordelen af at kunne fortælle historien. Det gør Anton von Werner her.

Billedet er fotografisk detaljerigdom, som Anton Von Werner beherskede, men som i 1895 var ved at være lidt uddateret i forhold til den frembrusende impressionisme og expressionisme. Det nåede han aldrig til at forstå.

Læs mere om Anton von Werner og hans hoved værk Kejserkroningen her.