EmilnoldesynderindeSquareEmil Nolde er en af det 20 århundredes kunstneriske legender. Før anden verdenskrig blev han medlem af nazi-partiet i Tyskland. Men nazisterne kunne ikke lide hans ekspressionistiske kunst. Emil Nolde flyttede fra Berlin og gik i eksil i Seebüll i marsklandet få kilometer syd for den danske grænse. Han fortsatte med at male og blev efter krigen set op til som en der havde modstået nazismen og han blev hyldet for sin kunst. I 2019 dokumenterede en stor Emil Nolde udstilling på Hamburger Bahnhof – Berlins museum for nutidskunst – at Emil Nolde til sin død var ubrudt tilhænger af det tredje rige og antisemit.

Afsløringen af Emil Nolde som nazist var en øjenåbner for tyskerne, som er i et vedvarende opgør med fortiden under både det tredje rige og tiden efter. Maleriet herunder hedder "synderinden", og var udlånt til kansler Angela Merkel, som havde maleriet hængende på sit kontor. Efter udstillingen på Hamburger Bahnhof blev det og et andet maleri af Emil Nolde fra hendes kontor leveret tilbage til de statslige samlinger. Det er muligt det er et flot maleri, men en tysk kansler kan ikke have noget der minder om forbindelser tilbage til det tredje rige på sit kontor.

Emilnoldesynderinde550

Maleriet ”Die Sunderin” eller ”Christus und die Sünderin“ er malet i 1926. Olie på lærred 86 x 106 cm. Maleriet hang indtil 2019 på kansler Angela Merkels kontor, men nu er det tilbage i samlingerne på Nationalgalleriet i Berlin.

Nationalgalleriet købte oprindeligt maleriet af Emil Nolde i 1928 for 25.000 Mark. Det hang på Nationalgalleriet i Berlin fra 1928 til 1937, hvor nazisterne erklærede det entaret. Det var med på den famøse udstilling ”Entartete Kunst” i 1937 som turnerede Tyskland fra München, Berlin, Leipzig, Düsseldorf og Salzburg.

Derefter røg maleriet i depot på slottet Schönhausen i 1939 under „international verwertbarer“ Kunstwerke. Det kunne have værdi ved auktion. Og senere i 1939 blev det solgt på auktion i Schweiz på Grand Hôtel National. Auktionen hed: „Gemälde und Plastiken Moderner Meister aus Deutschen Museen“. Mindsteprisen var 90 frank. Det blev købt for 1.800 schweizer frank af Emil Noldes gode, schweiziske ven, Professor og passioneret kunstsamler Hans Fehr (1874–1961) fra Muri ved Bern i Schweiz. Hans Fehr havde maleriet til 1959. Han solgte det på kunstauktion i 1960 for 112.000 SFr. Mere var tysk maleri ikke værd dengang. Derefter det gik gennem gallerier indtil det blev købt tilbage af Nationalgalleriet 1999 med midler fra det tyske klasselotteri og stiftelsen for preussiske kulturbesiddelser mfl. Nationalgalleriet betalte 4 millioner DM.

Emil Noldes sympatier for Adolf Hitler og det tredje rige var kendt stof i 2019, men det nye var at hans sympatier fortsatte. Selv påstod Emil Nolde, at han havde fået maleforbud, da hans kunst i 1937 blev erklæret for vanartet – entartet. Men han havde ikke fået maleforbud, men efter krigen var det naturligvis opportunt at distancere sig fra det tredje rige – når nu det gik så fint med at sælge malerierne.

Kredsen omkring Emil Nolde – og Emil Nolde museet i Seebüll – har udmærket kendt Emil Noldes forhold til nazisme og raceteori og antisemitisme. Men det blev tiet væk. Det var ikke en del af museets information. Først da Christian Ring blev direktør for museet i 2013 blev der mere åbent omkring Emil Nolde, og allerede i 2014 blev den nazistiske vinkel nævnt i kataloget til en udstilling på Louisiana i Humlebæk. Fem år senere i 2019 var Tyskland parat til historien – og kansleren tog afstand med det samme og leverede billedet tilbage.

Kunsten på Angela Merkels vægge kan have en symbolsk betydning eller få det, så hendes reaktion er helt forståelig. Men selvom det er værd at lægge afstand til personen Emil Nolde og hans nazistiske sympatier, så er Emil Noldes malerier ikke nazistiske. Et ekspressionistisk maleri af en valmuemark, hvor man næsten kan fornemme, hvordan det føles at ligge midt i marken og stirre ud på en blå forårshimmel mellem valmuerne har intet at gøre med nazisme. Emil Nolde var en fremragende maler og kan hyldes for det.

Hans person skal til gengæld mødes med kritik for sine synspunkter på andre mennesker. Læs mere om Emil Nolde her:

Der er dem, der mener at kunstnere har en særstilling som fortolkere af samfundslivet og at kunstnere har noget særligt at tilbyde. Jeg tror, at kunstnere er præcis liges så kloge eller dumme på samfundsforhold som alle andre. De kan have en særstilling i deres valg af medier som udtryksmiddel, men ellers har kunsterne, bare fordi de kan bruge en pensel kreativt, næppe mere at byde på i deres fortolkning af samfundet end en lærer, en tømrer eller en økonomiprofessor. Jeg ville fx være ked af det, hvis Emil Nolde i dag indgik i samfundsdebatten.

Kilder, 

Udstillingen på Hamburger Museum

http://www.galerie20.smb.museum/werke/961273.html

Husk til din Berlintur

Vælg de sider du skal huske til din tur
+

Valgt: Til Berlin rejsen

Vælg noget til turen

X

Item added to Favorites!

Berlin-guide på Facebook

facebookBerlin-guide er aktiv på Facebook. Følg med og få de senste tip og nyt om Berlin og berlin-guide.

Berlin-guide anmelder

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

En ide til rejsen?

Annonce

 

Annonce

En tilfældig buket til inspiration

Wilhelmstrasse - Magtens centrum

Wilhelmstrasse. Wilhelmstrasse var regeringens og magtens hovedstrøg for både Preussen, Weimarrepublikken og det tredje rige. Lige som englænderne refererer til "White Hall", eller til "Kremlin", så var henvisningen til "Wilhelmstrasse" en henvisning til den tyske regering. I Danmark ville det svare til Slotholmsgade og Chr [ ... ]

Pladser og veje i BerlinLæs mere
Baedeker’s Berlin und Umgebungen [1887]

Anmeldelse. Baedeker’s Berlin und Umgebungen er en af verdens første moderne rejseguides til storbyferier. Mit eksemplar er fra 1887. Det er en gammel svend, så det er på tide med en anmeldelse på Berlin-guide.dk

GuidebøgerLæs mere
Volker Weidermann: Drømmere

Anmeldelse. Den tyske forfatter Volker Weidermann har skrevet bogen ”Drømmere – da forfattere tog magten i Tyskland i 1918”. Da kejserriget brød sammen i randen af 1. verdenskrig, brød drømmerne ud. Mange steder var det søfolk, soldater og arbejdere, som tog magten og dannede sovjetter efter russ [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og novellerLæs mere
Multikulti – supermarkeder i Berlin

Der bor mennesker fra hele verden i Berlin. Men selv om de holder af Berlin holder de også fast på deres kultur, religion og vaner. Når Kreuzberg kaldes en kulturel smeltedigel er det ikke helt rigtigt. Støberier bruger smeltedigler. De forskellige metaller, der hældes i, blandes og bliver til et. Selv i Kreuzberg er  [ ... ]

ShoppestederLæs mere
Thomas Brussig: I den korte ende af Sonnenalle

Anmeldelse. Østberlin før murens fald er for mange indhyllet i tåger og myter. Hvordan var det? Hvordan føltes det? Hvordan så der ud? Forfatteren Thomas Brussig (f 1965) er selv opvokset i Østberlin og det meste af de første 25 år af hans liv foregik på indersiden af muren i DDR. Stemninge [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og novellerLæs mere
1920: Nerfertiti ankommer i Berlin1920: Nerfertiti ankommer i Berlin

Nerfertiti eller Nofretete var ægyptisk dronning 1353-1336 f.kr. i Ægypten. Hun var gift med farao Amenhotep IV og svigermoder til farao Tutankhamon. Nefertiti betyder "den perfekte". Hendes meget smukke buste står nu som hovedslagnummeret på Neues Museum i Berlin. Nefertiti er 3.350 år gammel. En gammel tøs, d [ ... ]

Billeder fra BerlinLæs mere
Jens Peder Østergaard og Jakob Thorup Thomsen: Mei...

Anmeldelse. Mein lieber Kristian fortæller historien om flere skæbner, der er bundet til de danske flygtninge lejre ved Karup under og efter Anden Verdenskrig.

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere