Berlin-guide på Facebook

Berlin-guide er aktiv på Facebook. Få nyt om Berlin og berlin-guide.

Vind en bog til jul

Kære gæst

Fortæl om din bedste oplevelse i Berlin. Dine svar bliver behandlet anonymt. Det tager 2-3 minutter.

Gå til spørgeskema

Kaerlighedikommunismenbog

Berlin-guide trækker lod om 2 ex. af "Kærlighed i kommunismens tid" af Tove Fleischer blandt svar før 15. december

Vinderne får besked fra forlaget Vandkunsten.

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

Berlin-guide anmelder

Motorcykler fra DDR - For kendere af DKW og IFA

Pin It

Midt i Berlin, under de smukke, gamle S-bahn-buer på vej op mod Alexanderplatz, ligger motorcykelmuseet, der har specialiseret sig i de kendte DKW / IFA / MZ, Simson-Suhl, IWL og EMW - med andre ord: Motorcykler fra DDR. Honda, BMW, Suzuki og andre vestlige forskækkeligheder er helt yt her. En dansker stod bag verdens førende motorcykel fabrik i motorcyklens barndom og han var stamfader til de østtyske motorcykler DKW og MZ - og var fødselshjælper til Audi. 


Museet har 120 motorcykler, scootere og knallerter fordelt på 1.000 kvadratmeter. Har du benzin i blodet og ønsker at se østblokkens tekniske formåen i øjenene, så sæt tid af til motorcykelmuseet. Det hemmelige våben var MZ 125 RT Classic. Nu står den frit fremme, så du kan beundre den. Der er også løbende specaludstillinger i det lille special museum.

Er det din første tur til Berlin - og har du ikke en sygelig interesse i motorcykler - så vent til anden eller tredje gang i Berlin. Men så heller ikke længere.

Dansker skabte de tyske motorcykler - og et køleskab


Motorcykelmuseet fortæller også den spændende historie om den danske ingeniør Jørgen Skafte Rasmussen, som fik utrolig stor betydning for den tyske bilindustri.


skafterasmussen


Nakskovdrengen Jørgen Skafte Rasmussen (1878 - 1964) var udlært smed i København hos Smith, Mygind og Hüttemeier og læste til ingeniør i Tyskland. Han slog sig ned i Chemnitz i 1904. Her grundlagde han Zschopauer Motorenwerke i 1906 og han  udviklede en dampbil: En Dampf Kraft Wagen - En DKW. Men det var motorcyklerne der var den store succes.

I begyndelsen var motorcyklerne til drenge "Des Knabens Wunsch" og "Das Kleine Wunder" efter 1. verdenskrig, men efter at Jørgen Skafte Rasmussen udviklede en to-taktsmotor blev det helt vildt. Hans motorcykelfabrik var den første med samlebånd og han blev verdens førende motorcykelproducent. Der røg 60.000 motorcykler af båndet i 1929. 

Hans første biler kørte af båndet i 1928. Bil fabrikken var, efter Opel, Tysklands største. Det gik strygende for Jørgen Skafte Rasmussen- indtil efter krakket i 1929, hvor efterspørgslen faldt.


autounion


Der var 100 bilproducenter alene i Tyskland og det var alt for mange. DKW blev presset sammen med Horch, Wanderer og Audi af den Sachsiske Statsbank - og i 1932 var Auto Union med det de fire kendte ringe (i Audis logo) klar. Den første bil herfra var et vellykket samarbejde med motor fra Wanderer, Chassis fra DKW og gearkasse og forhjulstræk fra Horch. I midten af 1930'erne var Jørgen Skafte Rasmussen ude af ledelsen af virksomheden efter et større slagsmål om ledelse og penge. 

Under krigen boede Jørgen Skafte Rasmussen i i milionærlandsbyen Sacrow ved Berlin og efter krigen vendte snuden hjem til Danmark. Han boede blandt andet i Punkthusene ved Bellahøj i København. Han ligger begravet i Sorø. Han blev Ridder af Danneborg i 1939.

2. verdenskrigs bomber ødelagde fabrikkerne. Efter krigen kom igen gang i Auto Union og DKW. I 1964 opkøbte folkevognsfabrikkerne (VW) DKW - og så var det slut med DKW som selvstændigt brand. Så tænk på Jørgen Skafte Rasmussen, næste gang du ser Audis logo.

Når Jørgen Skafte Rasmussen nævnes på udstillingen er det fordi DKW i 1920'erne var verdens største motorcykelproducent. Jørgen var med til at grundlægge fabrikken Zschopauer Motorenwerke J.S. Rasmussen AG, som udover motorcykler også udviklede det første europæiske køleskab. Da Jørgen kom hjem til Danmark producerede han DISA motorcykler.

Tilbage i Tyskland fortsatte udviklingen - ikke mindst på hans fabrik Zschopauer Motorenwerke. Efter krigen demonterede russerne fabrikken, men det er ikke helt klart, hvad der kom ud af operationen. Tyskerne fortsatte produktionen i Ingolstadt, der den dag i dag har en stor bilproduktion. I Østtyskland kom produktionen igen 1946 under navnet Industrievereinigung Fahrzeugbau, som producerede en IFA Motorcykel. Den største succes i østtyskland var MZ motorcyklen, som er opkaldt efter Motorradwerk Zschopau.


DKWmotorcykel


Dermed er danskeren Jørgen Skafte Rasmussen en af "stamfædrene" til motorcykel produktionen i Tyskland - og hans første fabrik har ligefrem givet navn til MZ motorcyklen. Den er kan de fleste nok huske tilbage i 1970'erne og 1980'erne, hvor den østtyske motorcykel var et billigt alternativ til de dyre tyske og japanske motorcykler. Der produceres stadig motorcykler her (se http://www.muz.de). Retten til navnet DKW solgte Audi til Mercedes i 1958, som solgte videre til Volkswagen - der ikke har anvendt det siden.

Jørgen Skafte Rasmussens historie er et stykke dansk industrihistorie - og alene af den grund er det værd at bruge lidt tid på det lille museum. Regn med en lille time afhængig af interessen, naturligvis. Nok lidt kedeligt for de fleste børn. 

Er du vild med motorcykler, så snup også den lille udstilling af førkrigs/efterkrigs motorcykler og sidevogne i Kreuzberg med.

Besøg museet:


DDR Motorrad Museum
Rochstraße 14c
Berlin 10178
 
U-bahn: Alexanderplatz

Vis stort kort



Besøg annoncørerne

London?

Berlin er dejlig - men det er London også.

Besøg vores nye london-guide.dk - den er snart Danmarks bedste London-guide.

 

"Angrebet" 9. April 1940

En tilfældig buket til inspiration

Ian Buruma: År NUL - en fortælling om 1945

Anmeldelse. De fleste fortællinger om 2. verdenskrig slutter med tyskernes overgivelse og de 2 atombomer i Japan. Den hollandske forfatter Ian Burumas fortælling "År NUL - en fortælling om 1945" handler om månederne efter afslutningen: De lange knives nat, sortbørshandel, dødsdomme afsagt i flæng og [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfund
Berlin Brandenburg Lufthavn – Historien om Berlins...

Berlins nuværende lufthavne Tegel (14 millioner passagerer i 2014) og Schönefeld (6 millioner) kan slet ikke følge med mængden af turister, der hvert år rejser til Berlin. Oprindeligt skulle lufthavnen med IATA-koden BER, der bygges som en stor udvidelse af Schönefeld-lufthavnen, have åbnet i 2010. Men gang  [ ... ]

Transport til og rundt i Berlin
Gideon Greif: Vi græd uden tårer - Om Auschwitz

Anmeldelse. Auschwitz. Helvede på jord. Her effektiviserede nazisterne mord på jøder og andre uønskede i en industriel proces. Forsyningerne af mennesker fra hele Europa med tog til Birkeneau. De arbejdsduelige sorteres fra og resten - uden hensyn til alder og køn - blev gelejdet direkte i omklædningsrum, hvor [ ... ]

Erindringer og øjenvidner
Luftkrig og litteratur - W.G. Sebald

Anmeldelse. Bombningerne af de tyske byer under 2. verdenskrig var rædselsfulde. Kvinder, børn, murbrokker, ildstorme, kogende vand i et stort inferno. Det har været helvede på jorden. For en stor del af den tyske befolkning har der ikke været mere rædselsfulde oplevelser nogensinde i Tyskland. Alligevel er de fleste øjenvidne skildringer ud [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfund
Aftensmad i Köpenick

På torvet overfor slottet ligger et lille bryghus, som kalder sig Tysklands mindste bryghus. Det er heller ikke meget over 25 kvadratmeter. Bydelen er mest til at drysse lidt rundt i. Når du drysser kan du besøge: Ratskeller Köpenick. Mange tyske byer har en restauration i kælderen under rådhuset. Köpenic [ ... ]

Spiseguiden
KZ lejren Ravensbrück for kvinder (90 km N)

Ravensbrück var en koncentrationslejr for kvinder i Nazityskland. Lejren blev oprettet i november 1938 efter ordre fra SS-lederen Heinrich Himmler, og den stod klar til åbning i maj 1939. I foråret 1941 blev der opført en mindre lejr for mænd ved siden af hovedlejren. Ravesbrück er også dansk historie.

Nazisternes KZ lejre omkring Berlin
Aftensmad i Neukölln

Neukölln er Berlins nye smeltedigel i takt med at Kreuzberg vokser sig pæn. Omkring Hermansplatz og ned af Sonnenallee og Hermannstrasse ligger den ene tyrkiske restaurant efter den anden. Mini-Istanbul. Vi har fundet er par hyggelige, velbesøgte steder i området længere mod syd bag Tempelhof lufthavnen - i den b&oslas [ ... ]

Spiseguiden