Berlin-guide på Facebook

Berlin-guide er aktiv på Facebook. Få nyt om Berlin og berlin-guide.

Berlin-guide anmelder

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

Motorcykler fra DDR - For kendere af DKW og IFA

Midt i Berlin, under de smukke, gamle S-bahn-buer på vej op mod Alexanderplatz, ligger motorcykelmuseet, der har specialiseret sig i de kendte DKW / IFA / MZ, Simson-Suhl, IWL og EMW - med andre ord: Motorcykler fra DDR. Honda, BMW, Suzuki og andre vestlige forskækkeligheder er helt yt her. En dansker stod bag verdens førende motorcykel fabrik i motorcyklens barndom og han var stamfader til de østtyske motorcykler DKW og MZ - og var fødselshjælper til Audi. 


Museet har 120 motorcykler, scootere og knallerter fordelt på 1.000 kvadratmeter. Har du benzin i blodet og ønsker at se østblokkens tekniske formåen i øjenene, så sæt tid af til motorcykelmuseet. Det hemmelige våben var MZ 125 RT Classic. Nu står den frit fremme, så du kan beundre den. Der er også løbende specaludstillinger i det lille special museum.

Er det din første tur til Berlin - og har du ikke en sygelig interesse i motorcykler - så vent til anden eller tredje gang i Berlin. Men så heller ikke længere.

Dansker skabte de tyske motorcykler - og et køleskab


Motorcykelmuseet fortæller også den spændende historie om den danske ingeniør Jørgen Skafte Rasmussen, som fik utrolig stor betydning for den tyske bilindustri.


skafterasmussen


Nakskovdrengen Jørgen Skafte Rasmussen (1878 - 1964) var udlært smed i København hos Smith, Mygind og Hüttemeier og læste til ingeniør i Tyskland. Han slog sig ned i Chemnitz i 1904. Her grundlagde han Zschopauer Motorenwerke i 1906 og han  udviklede en dampbil: En Dampf Kraft Wagen - En DKW. Men det var motorcyklerne der var den store succes.

I begyndelsen var motorcyklerne til drenge "Des Knabens Wunsch" og "Das Kleine Wunder" efter 1. verdenskrig, men efter at Jørgen Skafte Rasmussen udviklede en to-taktsmotor blev det helt vildt. Hans motorcykelfabrik var den første med samlebånd og han blev verdens førende motorcykelproducent. Der røg 60.000 motorcykler af båndet i 1929. 

Hans første biler kørte af båndet i 1928. Bil fabrikken var, efter Opel, Tysklands største. Det gik strygende for Jørgen Skafte Rasmussen og han blev en af Tysklands rigeste mænd - indtil krakket i 1929, hvor efterspørgslen faldt.


autounion


Der var 100 bilproducenter alene i Tyskland og det var alt for mange. DKW blev presset sammen med Horch, Wanderer og Audi af den Sachsiske Statsbank - og i 1932 var Auto Union med det de fire kendte ringe (i Audis logo) klar. Den første bil herfra var et vellykket samarbejde med motor fra Wanderer, Chassis fra DKW og gearkasse og forhjulstræk fra Horch. I midten af 1930'erne var Jørgen Skafte Rasmussen ude af ledelsen af virksomheden efter et større slagsmål om ledelse og penge. 

Jørgen Skafte Rasmussen blev Ridder af Danneborg i 1939.

Under krigen boede Jørgen Skafte Rasmussen i i milionærlandsbyen Sacrow ved Berlin, mens 2. verdenskrigs bomber ødelagde fabrikkerne. Jacob Kronika omtaler i "Midt i fjendens lejr" fra 1966, at Goebbelsministeriet holder en rosetale om Jørgen Skafte Rasmussen fordi han har stillet 10.000 mark til rådighed for "Frikorps Danmark". Han var dog ikke medlem af nazipartiet.

Efter krigen kom igen gang i Auto Union og DKW, men Jørgen Skafte Rasmussen vendte snuden hjem til Danmark. Han boede blandt andet i Punkthusene ved Bellahøj i København.

I 1964 opkøbte folkevognsfabrikkerne (VW) DKW - og så var det slut med DKW som selvstændigt brand. Så tænk på Jørgen Skafte Rasmussen, næste gang du ser Audis logo.

Når Jørgen Skafte Rasmussen nævnes på udstillingen er det fordi DKW i 1920'erne var verdens største motorcykelproducent. Jørgen var med til at grundlægge fabrikken Zschopauer Motorenwerke J.S. Rasmussen AG, som udover motorcykler også udviklede det første europæiske køleskab. Da Jørgen Skafte Rasmussen kom hjem til Danmark producerede han DISA motorcykler.

Jørge Skafte Rasmussen er begravet i Sorø.

Tilbage i Tyskland fortsatte udviklingen - ikke mindst på hans fabrik Zschopauer Motorenwerke. Efter krigen demonterede russerne fabrikken, men det er ikke helt klart, hvad der kom ud af operationen. Tyskerne fortsatte produktionen i Ingolstadt, der den dag i dag har en stor bilproduktion. I Østtyskland kom produktionen igen 1946 under navnet Industrievereinigung Fahrzeugbau, som producerede en IFA Motorcykel. Den største succes i østtyskland var MZ motorcyklen, som er opkaldt efter Motorradwerk Zschopau.


DKWmotorcykel


Dermed er danskeren Jørgen Skafte Rasmussen en af "stamfædrene" til motorcykel produktionen i Tyskland - og hans første fabrik har ligefrem givet navn til MZ motorcyklen. Den er kan de fleste nok huske tilbage i 1970'erne og 1980'erne, hvor den østtyske motorcykel var et billigt alternativ til de dyre tyske og japanske motorcykler. Der produceres stadig motorcykler her (se http://www.muz.de). Retten til navnet DKW solgte Audi til Mercedes i 1958, som solgte videre til Volkswagen - der ikke har anvendt det siden.

Jørgen Skafte Rasmussens historie er et stykke dansk industrihistorie - og alene af den grund er det værd at bruge lidt tid på det lille museum. Regn med en lille time afhængig af interessen, naturligvis. Nok lidt kedeligt for de fleste børn. 

Er du vild med motorcykler, så snup også den lille udstilling af førkrigs/efterkrigs motorcykler og sidevogne i Kreuzberg med.

Besøg museet:


DDR Motorrad Museum
Rochstraße 14c
Berlin 10178
 
U-bahn: Alexanderplatz

Vis stort kort



En ide til rejsen?

Annonce

London?

Berlin er dejlig - men det er London også.

Besøg vores nye london-guide.dk - den er snart Danmarks bedste London-guide.

 

"Angrebet" 9. April 1940

Tag på tur med Get Your Guide - klik og bestil nu!

En tilfældig buket til inspiration

Liv Collatz: Berlin er

Anmeldelse. Berlin er en roman af Liv Collatz udgivet på Forlaget Nimbo. Det står med store bogstaver på indbindingen af romanen ”Berlin er” af journalist og nu forfatter, Liv Collatz. Bogen handler om at give det regelmæssige, hverdagsaktive, rutineprægede, almindelige liv fingeren – og i stedet ops& [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og noveller
KGB - fængslet i Leistikowstrasse i Potsdam

Midt i Potsdam lå der efter 1945 en hemmelige militærby, Geheimdienststadt "Militärstädtschen nr 7", hvori der lå et KGB fængsel. Nu kan du på historisk sikker afstand få et kig ind bag kulisserne.

Potsdam Guide - besøg kongerne og kejsernes by
Museum des Kapitalismus

Et kapitalisme museum i Berlin - ovenikøbet i det gamle DDR? Det er i hvert fald nødvendigt med information. Hvor socialismen på den ene side har et venligt og socialt ansigt og det på trods nærmest uden undtagelse har resulteret i forfærdende levevilkår – så har kapitalismen et frastød [ ... ]

Historie- og kultur museer
Culinaria Deutschland - tænderne i det tyske køkke...

Anmeldelse. Culinaria Deutschland - Deutsche Specialitäten er en tysk kogebog med alt det bedste fra det tyske køkken. 377 proppede sider med historier om tysk mad, masser af opskrifter og fotos. En guldgruppe fundet på udsalg til 4,99 Euro i Kreuzberg.

Faglitteratur - mennesker, historie og samfund
Den tyske krigsmarines hjerte – nu kun ruiner at f...

Den tyske søkrig blev styret fra Berlin fra 1943-45 af overkommandoen for den tyske krigsmarine [OKM]. Kommandocentralen lå ca 30 kilometer nord for Berlin i en skov. Bunkere, kaserne og master beskyttet af flak og maskingeværer. Lidt uklart om bunkerne blev sprængt af tyskerne selv eller af russerne. Men sprængt blev [ ... ]

Krigens spor omkring Berlin
1559: Nederlandse Spreekwoorden af Pieter Bruegel 1559: Nederlandse Spreekwoorden af Pieter Bruegel

I 1559 malede Pieter Bruegel den ældre det fantastiske maleri: Nederlandse Spreekwoorden – eller Nederlandske ordsprog. Og selvom vi synes vi har vores egne ordsprog i Danmark, så er det nu langt henadvejen ordsprog, vi deler med andre og også med Nederlænderne. Maleriet kaldte Pieter Breugel også for Den bl&ari [ ... ]

Billeder fra Berlin
Beton mod bomber - om bunkerne i Berlin

Berlin er fyldt med bunkere. Der er bunkere fra 2. verdenskrig og fra den kolde krig. Det er ikke alle, der er til at finde. Nogle er gravet ned. Hitlers er sprunget i luften. Berliner-Unterwelten viser rundt i andre. Men langt fra alle. Nogle bliver brugt til museer. Her er en lille oversigt, som bliver udbygget efterhånden. Listen nedenfor  [ ... ]

Temaguider - røde tråde gennem byen