Berlin-guide på Facebook

Berlin-guide er aktiv på Facebook. Få nyt om Berlin og berlin-guide.

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

Berlin-guide anmelder

Fly museet i Gatow - jetjagere og raketten, der sluttede den kolde krig

NATOs trussel om opstillinger af Pershing II raketter var kraftigt medvirkende til, at USSR tabte pusten i våbenkapløbet, så den russiske præsident Gorbatjev og den amerikanske præsident Ronald Reagan på deres møde i Island besluttede at afskaffe alle A-våben og at muren i sidste ende faldt. Næppe noget andet våben har haft så stor indflydelse på verdenshistorien uden at blive affyret. Heldigvis. På Luftwaffenmuseum i Gatow kan man møde militært isenkram i store mængder. Og altså også en Pershing II raket.

Pershing2


Diskussionen om atomraketterne under den kolde krig i slutningen af 1970'erne. Russerne meddelte, at de ville opstille SS-20 atomraketter i DDR, som pegede mod Vesteuropa. NATO besluttede til gengæld i 1980, at hver gang russerne opstillede en raket gjorde NATO det også. NATOs raketter hed Pershing II. Hvis de russiske raketter ikke blev opstillet ville NATO også undlade. NATO ville gerne fortsætte nedrustningsforhandlingerne. Deri dobbeltbeslutnigen. Det medførte en hidsig diskussion om atomkapløb og oprustning. Den tyske kansler Helmut Schmidt bakkede op. Det var trods alt Vesttyskland der ville blive hårdest ramt af raketterne, hvis det værste skulle ske. Se også Wolf Biermanns beretning om holdningerne i DDR til dobbelt beslutningen.

Sovjetfinansierede fredsbevægelser skød op over alt og studenter og borgere i hundredtusindvis i Vesteuropa demonstrerede mod NATO's umenskellige beslutning. Det var da også en tovlig udvikling, og da de sidste dinosaurer kommunister uddøde og Gorbatjov kom til i USSR og Ronald Reagan i USA skete der også en overraskende hurtig opblødning - som kort efter gav plads til murens fald. I den forstand var det Pershing 2 raketten, som indledte murens fald. Se derfor på den med ærefrygt, når du er i Gatow.

I Danmark støttede regeringen op om NATO politikken, men da Socialdemokratiet kom til magten fandt de det opportunt at kæmpe mod dobbeltbeslutningen og indledte en generende politik, hvor den borgerlige regering var tvunget til at få indført danske forbehold i NATO beslutninger. Den såkaldte "fodnote"-politik. Ganske uansvarligt og flertallet bag "fodnote"-politikken kun have bidraget til forlængelse af den kolde krig i stedet for den lykkelige afslutning. Læs mere om dobbeltbeslutningen.


mirage


Lufthavnen i Gatow var englændernes lufthavn under den kolde krig. Idag er den et stort fly museum, der tilbyder en stor og deltaljeret samling af jagerfly. Det er et af de få steder, hvor man også kan se Pershing ll raketter, der var i fokus i en af de store konflikter under den kolde krig. Pershing 2ser ikke ud af så meget, og de besøgende er muligvis også mere interesseret i ramperne end raketterne.

Flyene fylder dog meget mere end raketterne på museet. Flyene er placeret i hangerer og ud af startbanerne. Det er luftwaffemuseum med fly fra 2. verdenskrig, og på grund af genforeningen af øst og vest er det muligt at studere både østsidens jagerfly med MIG og Sukhoi jagere og vestens jagerfly som fx Starfighter eller franske mirage jagere. Franske fly er glatte og poleret - mens russernes MIG jagerne ser ud som om de er banket sådan lidt tilfældigt sammen med en skovl - men samtidig er MIG jagerne nogen af de højest præsterende jetjagere.

I slutningen af 2. verdenskrig udviklede tyskerne verdens første jetjager - Messerschmitt Me163B. Den er her også. Heldigvis mente Hitler at Me163B var et bombefly. Han havde ikke forstået den taktiske overlegenhed i forhold til de allierede jagerfly, som ikke havde nogen jet motor. Me163B kom heldigvis først i krigens sidste måneder. Havde tyskerne haft jetjagere i luftslaget om England er det ikke godt at vide, hvordan det var gået den brittiske Spitfire.

Du finder alle flyene udstillet her. I hangarene er der fine udstillinger om flyvningens historie og du kan få et kik i cockpittet på et jagerfly.

Det er et museum for flynørder, så man ser folk fotografere de mest besynderlige detaljer. Man kan nemt bruge en dag i Gatow, men det kræver lidt en del spadseretur, så lad de mindste blive hjemme. Tænder du på jagerfly og helikoptere og raketforsvar - så er en dag i Gatow lige noget for dig.


gatow


Mærkeligt nok er her ikke nogen af de fly, som holdt Berlin i live under den sovjetiske belejring 24. Juni 1948 til 12. Maj 1949 - fx Douglas C-47 Skytrain eller Douglas C-54 Spirit of Freedom - også kaldet rosinbombere, fordi de medbragte mad og ikke smed med bomber. Rosinenbombere kan du se i Tempelhof, på de allieredes museum og hængende som vartegn foran det tekniske museum i Kreuzberg. Holder du af propelfly eller måske flysimulator, så er Air Service Berlin noget for dig. Dem finder du på http://www.air-service-berlin.de/

Den nedlagte militærlufthavn Gatow finder du ca 20 kilometer vest for Berlin - mod Spandau og så til venstre mod syd, hvis du er i bil. Se den lille film om museet.


Luftwaffenmuseum i Gatow.

Ritterfelddamm/Am Flugplatz Gatow
Ligger lige vest for Berlin - lukket om mandagen.


 

Mere om fly museer

Er du helt vild med fly, og hvem er ikke det?, kan du tage lidt længere udflugter fra Berlin til Finowfurt og Cottbuss:


Luftfartmuseum i Finowfurt en times kørsel fra Berlin byder på masser af oplevelser
Museumsstraße 1 - 16244 Schorfheide, OT Finowfurt


Luftfartmuseum i Cottbuss
Flugplatzmuseum Cottbus e.V.
Dahlitzer Strasse (am Fichtesportplatz) 03046 Cottbus


Luftfartsteknik museet i Rechlin

Am Claassee 1
17248 Rechlin

Rechlin er en lille by nord for Berlin ved Müritzsee. En kort afstikker fra Motorvejen, hvis du skal til Rostock.


Er du mere til panser og stridsvogne er der endnu et nørd museum at se. Ikke i Berlin - men måske på vejen til Berlin. I Münster finder du en af de mest omfattende panservåbens samlinger i verden: www.panzermuseum-munster.de


 
Vis stort kort


Liste over flyene i Gatow


 

01+01
16+06

16+26

20+02

20+13

20+37

20+51

20+63

23+77

24+53

25+52

26+49

27+90

28+01

28+48

29+03

29+06

32+15

32+72

35+41

35+62

38+04

38+34

40+26

41+50

43+00

44+50

44+56

44+68

52+09

53+10

61+17

71+42

78+04

80+34

83+08

91+03

93+01

93+14

93+51

93+92

94+55

96+43

98+20

98+61

99+12

99+14

99+33

99+35

99+40

99+41

7A+WN

AA+014

AA+615

AS+525

BB+150

BF+106

DB+127

DD+313

DF+316

EB+344

EB+399

JA+111

UA+106

JD+249

KA+1-52

WL+VII-21

D-4037

D-9539

D-9542

152/17

091

163

208

225

311

338

569

596

603/15

613

645

686

798

822

905

950

989

5211

7775/18

10575/4

191904

-

-

-

D-HATE

3905

72/10-SA

587/13-QL

E3349

WV865

XG152/20

XM556

XN730/J

XV278

Canadair CL-13B Sabre 6

HFB320 Hansa Jet

HFB320ECM Hansa Jet

Mikoyan Gurevich MiG-23MF

Mikoyan Gurevich MiG-23ML

Lockheed F-104G Starfighter

Mikoyan Gurevich MiG-23BN

Mikoyan Gurevich MiG-23UB

Mikoyan Gurevich MiG-21UB

Mikoyan Gurevich MiG-21bis

Sukhoi Su-22UM-3K

Lockheed F-104G Starfighter

Lockheed TF-104G Starfighter

Lockheed TF-104G Starfighter

Aero L-39V Albatros

Mikoyan Gurevich MiG-29

Lockheed F-104F Starfighter

Fiat G91R/3

Fiat G91R/3

Fiat G91R/4

MCD Douglas RF-4E Phantom

MCD Douglas F-4F Phantom

MCD Douglas F-4F Phantom

Dornier Alpha Jet

Dornier Alpha Jet
Panavia Tornado (43+61)

Panavia Tornado

Panavia Tornado

Panavia Tornado IDS

Antonov An-26SM

Let L-410UVP-S Turbo Let

Brequet Br1150 Atlantic

Bell UH-1D

Bristol 171 Sycamore Mk.52

Sikorsky H-34G Choctaw

Vertol H-21C

Piaggio FWP149D

Mil Mi-8T

Mil Mi-8T

Mil Mi-8S

Mil Mi-9

Lockheed T-33A

Mil Mi-24P

MBB Bolkow Bo-105M

Sukhoi Su-20

Fiat G91R/3

Nord N2501D Noratlas

Rockwell OV-10 Bronco

BAC Canberra B.2

Fiat G91T/3

Fiat G91T/3

Fiesler Fi-156 Storch

Fouga CM170 Magister

North American Harvard IV

Piper L-18C

Canadiar CL-13 Sabre 5

Republic F-84F Thunderstreak

Lockheed F-104G ZELL Stfighter

Republic F-84F Thunderstreak

Republic F-84F Thunderstreak

Republic RF-84F Thunder

Lockheed T-33A

Canadair CL-13B Sabre 6

Fairey Gannet AS.4

North American F-86K

DFS 230-A

Grunau Baby IIb

Grunau SG-38

Canadair CL-13B Sabre 6

Canadair CL-13B Sabre 6

Fokker Dr.1

PZL Lim-5P

Mikoyan Gurevich MiG-15UTI

Ilyushin IL-28B Beagle

Yakolev Yak-11

Let L-29 Dolphin

Let L-29 Dolphin

Mil Mi-4A

Mikoyan Gurevich MiG-21M

Fokker E.III

Sukhoi Su-22M-4

Mikoyan Gurevich MiG-21F-13

Mikoyan Gurevich MiG-21MF

Sukhoi Su-22M-4

Antonov An-2

PZL Lim-5

Mikoyan Gurevich MiG-21PF

Mikoyan Gurevich MiG-21PS-K

Mil Mi-24D

Fokker D.VII

Hispano HA1112M1L (Bf109G10)

Messerschmitt Me163B-1a

Junker D1

RumplerTaube

Siemens Schuckert D.III

Bell UH-1D Huey

Mikoyan Gurevich MiG-15bis

Dassault Super Mystere B2

Dassault Mirage 3E

Avro 504K

Hawker Sea Hawk FGA.6

Hawker Hunter F.6A

Skeeter AOP.12

BAC Lightning F.2A

BAe Harrier GR.1

flash

 


 

contentmap_plugin

En ide til rejsen?

Besøg annoncørerne

London?

Berlin er dejlig - men det er London også.

Besøg vores nye london-guide.dk - den er snart Danmarks bedste London-guide.

 

"Angrebet" 9. April 1940

Tag på tur med Get Your Guide - klik og bestil nu!

En tilfældig buket til inspiration

Club-Mate – moderigtig koffeinskud i Berlin

Mate er en koffeinrig, te-lignende drik, som stammer fra Latinamerika. Den er populær i Argentina, Urugay, Paraguay – men er også til at få i Berlin. Fast inventar i din Späti faktisk. Hvis du ikke har en "späti", så er det bare slang for den lokale kiosk, der har åbent til sent. I sydamerika serveres&n [ ... ]

Spiseguiden
1806:  Charles Meynier: Napoleons indtog i Berlin1806: Charles Meynier: Napoleons indtog i Berlin

Charles Meynier (1763-1832) har malet Kejser Napolen, som ridder ind i Berlin ad hoveddøren, Brandenburger Tor, i 1806 omkring kl. 15:00 på en solrig efterårsdag. Billedet er malet i 1809/10 på opdrag af Napoleon.

Billeder fra Berlin
1806 - 1840: Napoleon og nedtur-retur for Preussen1806 - 1840: Napoleon og nedtur-retur for Preussen

Frederik Wilhelm den III blev konge i 1797. Hans største success var nok at gifte sig med Louise af Mecklenburg-Strelitz, også kendt som Luise. Luise var superpopulær og opfattes som idealet for den tyske kvinde. Selv nazisterne kunne fremhæve hende som idealbilledet på den tyske moder og hun har fortsæt en [ ... ]

Berlins historie
Sven Regener: Herr Lehmann

Anmeldelse. Herr Lehmann er titlen på forfatteren Sven Regeners romandebut fra 2001. Romanen foregår i Kreuzberg i sommer og efteråret 1989 – månederne op til Die Wende – murens fald. Kreuzberg var Vestberlins baggård og der er masser af klassisk Kreuzbergerstemning at hente i ”Herr Lehmann”.

Skønlitteratur - romaner og noveller
På sporet af kampene om Seelower Höhen i foråret 1...

Forfatteren Ove C. Kronborg har en dyb viden om begivenhederne omkring Berlin i krigens sidste dage. Vil du på sporet af slaget om Berlin har Ove C. Kronborg skrevet dette turforslag til berlin-guides læsere, hvor du kommer på sporet af kampene omkring Seelower Höhen øst for Berlin i februar - april 1945 [ ... ]

Krigens spor omkring Berlin
Anders Rydell: Bogtyvene

Anmeldelse. Nazisterne plyndrede tusinder af biblioteker og stjal millioner af bøger over hele Europa i løbet af Anden Verdenskrig. SS-lederen Heinrich Himmler og nazi-ideologen Alfred Rosenberg konkurrerede om at underlægge sig Europas litterære arv. Historien er beskrevet i bogen Bogtyvene af svenskeren Anders Rydell.

Faglitteratur - mennesker, historie og samfund
Anders Bager Eriksen: Berlin - en kulturrejse

Anmeldelse. Berlin tiltrækker guidebøger, som honningkrukker tiltrækker bier. Der er simpelthen så meget at fortælle. Forfatter, rejseleder, historiker og højskolelærer Anders Bager Eriksen arrangerer rejser til blandt andet Berlin. Han har boet i Berlin. Så derfor en guide.

Guidebøger