Gamesciencecenter er for futurister

GameScienceCenter er for futurister – for nysgerrige, barnlige sjæle, nørder og alle andre som spekulerer på, hvor de kraftige computere og netværk fører os hen. I Gamesciencecenter demonstreres en helt række nye teknologier, og du skal medvirke ved at bevæge kroppen, bruge stemmen, blinke med øjnene og andre helt naturlige måder at styre en computer på. Et eksperimentarium med interaktion.

thefuture

Når mus, tastatur og skærm forsvinder – fremtidens computer

Mus og tastatur står jo lidt i vejen for vores interaktion med computerne, skærmen måske også. Måske være lettere bare at fortælle den, hvad den skal gøre. Stemmestyring og stemmegenkendelse i kombination med kunstig intelligens kommer til at revolutionere den måde vi bruger computere på.

Et lille perspektiv – hvis computerkraften i din computer i dag svarer til en musehjerne, så er der om 25 år en computerkraft svarende til hele menneskehedens hjernekraft. Computerkræfter der er forbundet med millioner af andre computer, med evne til at lære af hinanden og med adgang til al den information, der ligger på internettet.

Eksempler på forventet udvikling:

- I 2050 vil et hukommelseskort kunne indeholde tre gange så meget information som hele menneskeheden har i dag – allerede i 2043 kan du have hele internettet årgang 2009 på et hukommelseskort. I 1956 vejede en harddisk med 4,4 MB hukommelse omkring et ton og var på størrelse med et garderobeskab. 4,4 MB er omtrent størrelse på et foto med din iPhone. 2018 var den vildeste fremtidsvision i 1956.

- I 2050 vil computere på atomniveau kunne tænke flere tanker end hele menneskeheden til sammen og måske begynde at blive en del af vores hjerne,- med sådan en hjælpemotor af kunstig intelligens så vil det forøge vores hukommelse, vores intelligens og evner dramatisk – og den rene science fiction med full digital integration i virtuel reality, telepati og upload af bevidstheden blive muligt – og ser vi mod forventning først de første spæde spadestik i 2050 – så er året måske 2100. Men det sker. Science fiction bliver virkelighed.

Fremtiden bliver meget anderledes: Hvem som helst vil kunne sætte sig i et concordefly og umiddelbart være i stand til at flyve det og kommunikere med passagerne på kinesisk og selv monitorere flyvningen med computerbilleder. Eller måske kan vores hoveder slet ikke følge med – og så må vi overlade så basale ting som flyvning, køre bil, hjerteoperationer, undervisning, medicinsk forskning, domstolene til computerne. De gør det bare bedre.

Udfordrer singularitet vores demokrati?

Når vi i den grad synker bagud for computerne, så kaldes det ”teknisk singularitet”. Det vil indtræffe, forventeligt, omkring 2050.

Man kan beslutte, at sådan et samfund vil vi ikke have. Men ligesom vi ikke kan bestemme over tyngdeloven, så er Moores Lov ligeså svær at bryde i en globaliseret verden.

Hvis man drømmer om at stå af er udfordringen, at andre lande kommer til at kunne tilbyde langt mere for langt mindre. Vi kommer ikke til at kunne konkurrere, og den helt overvejende del af vores velstand stammer fra handel med andre. Afsondrede lande findes der ikke mange af - Nordkorea falder i øjnene. Hvis vi ikke vil et liv i tvang og fattigdom skal vi finde måder at håndtere udviklingen på - og det der ligner science fiction tænkning i dag vil blive hverdag i vores børns fremtid.

Det kan være at en global, lovgivende supercomputer vil være istand til at regulere vores samfund til glæde for alle. Vi vil næppe selv kunne overskue det. Spørgsmålet er måske mere eksistentielt: Er mennesker overhovedet nødvendige?

Tilbage til GameScienceCenter

Vi er nødt til at se på computerkraft og software i dag som den absolutte digitale vuggestue, hvor vi kun lige har kradset i overfladen af mulighederne, og vi kan slet, slet ikke se bunden – eller toppen. Hvis du kan forestille dig det, så kommer det til at ske – og hvad bliver så det næste. Besøget i GameScienceCenter er et besøg i barneværelset, hvor mulige teknologier demonstreres – og det er krudt til drømme om fremtiden.

Her kan du snuse til noget af det næste

Her er der er andre nye måder at bruge en computer på. Her kan du se noget af det nye.

Et godt eksempel er Augmented Reality, som betyder noget i retning af at hylde sig ind i sin computer – eller når den digitale og den virkelige verden mixes og interagerer. På udstillingen kan du lege i en sandkasse, der konstant overvåges af kamera og sensorer, som belyser sandet i farver alt efter højdedrag, kløfter og dale. Du kan simulerer vandløb og dæmninger. En god lille legeplads.

Du kan også lære lidt mere om robotter, kreativt software, virtuel reality, nye spil, prøve tingene selv. Der er 24 udstillede stationer, hvor man kan prøve, røre og opleve hvordan vores interaktion med computerne bliver i fremtiden. Skyd asteroider ned med øjnene, komponer musik med hele kroppen – eller tag et slag bordtennis med fremmede fra det ydre rum.

En gennemsnitsbruger hænger ud her i 1,5 til 2 timer. Når du er færdig med at se ud i fremtiden, har du måske lyst til en tur i fortiden – og besøge computerspilsmuseet i Friedrichshain. Eller verdens første computer på det tekniske museum. Den blev bygget af berlineren Konrad Zuse og stod færdig i 1941. Den hed Z3. 

Tjek selv åbningstider og priser på nettet


GameScienceCenter
Charlottenstrasse 1
Berlin-MItte

bit bit bitte

 

Husk til din Berlintur

Vælg de sider du skal huske til din tur
+

Valgt: Til Berlin rejsen

Vælg noget til turen

X

Item added to Favorites!

Berlin-guide på Facebook

facebookBerlin-guide er aktiv på Facebook. Følg med og få de senste tip og nyt om Berlin og berlin-guide.

Berlin-guide anmelder

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

En ide til rejsen?

Annonce

 

Annonce

En tilfældig buket til inspiration

Suzi Elena Apelgren: Fra Vestkysten til Østfronten...

Anmeldelse. Vi ser ofte på 2. verdenskrig med danskerens øjne. Suzi Elena Apelgren har gennem den tyske frontsoldat Heinrich Germer fulgt en tysk soldats vej fra opvæksten i Bremen, rekruttiden i Ulfborg i Vestjylland og videre til østfronten. Historien er unik, fordi Heinrich Germer næsten altid havde et lille Kodak [ ... ]

Erindringer og øjenvidner Læs mere
Jens Peder Østergaard og Jakob Thorup Thomsen: Mei...

Anmeldelse. Mein lieber Kristian fortæller historien om flere skæbner, der er bundet til de danske flygtninge lejre ved Karup under og efter Anden Verdenskrig.

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere
1864: Wilhelm Camphausen: Preussernes storm på Als1864: Wilhelm Camphausen: Preussernes storm på Als...

Die Erstürmung der Insel Alsen durch die Preußen am 29. Juni 1864 hedder Wilhelm Camphausen (1818-1885)'s billede af Preussernes sejrrige angreb på de danske bastioner på Als i 1864.

Billeder fra BerlinLæs mere
Museum for de vestallierede i Berlin

De allierede styrker fra Frankrig, Storbrittannien og USA havde udstationerede soldater og civile fra 1945 til 1994. De havde hver deres sektor at passe på.

DDR og den kolde krigLæs mere
1989 9. november: Muren falder1989 9. november: Muren falder

Pludselig var den væk. Muren. Politikere, journalister og freds- og konfliktforskere havde forudset det ville ske: ”En gang i løbet af de næste 25 år”. En sikker indikation af, at de ikke vidste en skid. Og det gjorde de heller ikke. Lige pludselig var det slut. Mauer ist weg – og østberlinerne str [ ... ]

Billeder fra BerlinLæs mere
Neuruppin - den preussiske af alle preussiske byer

Neuruppin ligger 60 kilometer nordvest for Berlin, og de fleste danskere på vej til Berlin i bil kommer forbi Neuruppin. Neuruppin har fået prædikatet som den mest preussiske by af alle preussiske byer. ”preußischste aller preußischen Städte”. Ligger fint langs Ruppiner Søen, som er en del af fl [ ... ]

Guide til byer rundt om BerlinLæs mere
Baedeker’s Berlin und Umgebungen [1887]

Anmeldelse. Baedeker’s Berlin und Umgebungen er en af verdens første moderne rejseguides til storbyferier. Mit eksemplar er fra 1887. Det er en gammel svend, så det er på tide med en anmeldelse på Berlin-guide.dk

GuidebøgerLæs mere