Berlin-guide på Facebook

Berlin-guide er aktiv på Facebook. Få nyt om Berlin og berlin-guide.

Berlin-guide anmelder

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

Gamesciencecenter er for futurister

GameScienceCenter er for futurister – for nysgerrige, barnlige sjæle, nørder og alle andre som spekulerer på, hvor de kraftige computere og netværk fører os hen. I Gamesciencecenter demonstreres en helt række nye teknologier, og du skal medvirke ved at bevæge kroppen, bruge stemmen, blinke med øjnene og andre helt naturlige måder at styre en computer på. Et eksperimentarium med interaktion.

thefuture

Når mus, tastatur og skærm forsvinder – fremtidens computer

Mus og tastatur står jo lidt i vejen for vores interaktion med computerne, skærmen måske også. Måske være lettere bare at fortælle den, hvad den skal gøre. Stemmestyring og stemmegenkendelse i kombination med kunstig intelligens kommer til at revolutionere den måde vi bruger computere på.

Et lille perspektiv – hvis computerkraften i din computer i dag svarer til en musehjerne, så er der om 25 år en computerkraft svarende til hele menneskehedens hjernekraft. Computerkræfter der er forbundet med millioner af andre computer, med evne til at lære af hinanden og med adgang til al den information, der ligger på internettet.

Eksempler på forventet udvikling:

- I 2050 vil et hukommelseskort kunne indeholde tre gange så meget information som hele menneskeheden har i dag – allerede i 2043 kan du have hele internettet årgang 2009 på et hukommelseskort. I 1956 vejede en harddisk med 4,4 MB hukommelse omkring et ton og var på størrelse med et garderobeskab. 4,4 MB er omtrent størrelse på et foto med din iPhone. 2018 var den vildeste fremtidsvision i 1956.

- I 2050 vil computere på atomniveau kunne tænke flere tanker end hele menneskeheden til sammen og måske begynde at blive en del af vores hjerne,- med sådan en hjælpemotor af kunstig intelligens så vil det forøge vores hukommelse, vores intelligens og evner dramatisk – og den rene science fiction med full digital integration i virtuel reality, telepati og upload af bevidstheden blive muligt – og ser vi mod forventning først de første spæde spadestik i 2050 – så er året måske 2100. Men det sker. Science fiction bliver virkelighed.

Fremtiden bliver meget anderledes: Hvem som helst vil kunne sætte sig i et concordefly og umiddelbart være i stand til at flyve det og kommunikere med passagerne på kinesisk og selv monitorere flyvningen med computerbilleder. Eller måske kan vores hoveder slet ikke følge med – og så må vi overlade så basale ting som flyvning, køre bil, hjerteoperationer, undervisning, medicinsk forskning, domstolene til computerne. De gør det bare bedre.

Udfordrer singularitet vores demokrati?

Når vi i den grad synker bagud for computerne, så kaldes det ”teknisk singularitet”. Det vil indtræffe, forventeligt, omkring 2050.

Man kan beslutte, at sådan et samfund vil vi ikke have. Men ligesom vi ikke kan bestemme over tyngdeloven, så er Moores Lov ligeså svær at bryde i en globaliseret verden.

Hvis man drømmer om at stå af er udfordringen, at andre lande kommer til at kunne tilbyde langt mere for langt mindre. Vi kommer ikke til at kunne konkurrere, og den helt overvejende del af vores velstand stammer fra handel med andre. Afsondrede lande findes der ikke mange af - Nordkorea falder i øjnene. Hvis vi ikke vil et liv i tvang og fattigdom skal vi finde måder at håndtere udviklingen på - og det der ligner science fiction tænkning i dag vil blive hverdag i vores børns fremtid.

Det kan være at en global, lovgivende supercomputer vil være istand til at regulere vores samfund til glæde for alle. Vi vil næppe selv kunne overskue det. Spørgsmålet er måske mere eksistentielt: Er mennesker overhovedet nødvendige?

Tilbage til GameScienceCenter

Vi er nødt til at se på computerkraft og software i dag som den absolutte digitale vuggestue, hvor vi kun lige har kradset i overfladen af mulighederne, og vi kan slet, slet ikke se bunden – eller toppen. Hvis du kan forestille dig det, så kommer det til at ske – og hvad bliver så det næste. Besøget i GameScienceCenter er et besøg i barneværelset, hvor mulige teknologier demonstreres – og det er krudt til drømme om fremtiden.

Her kan du snuse til noget af det næste

Her er der er andre nye måder at bruge en computer på. Her kan du se noget af det nye.

Et godt eksempel er Augmented Reality, som betyder noget i retning af at hylde sig ind i sin computer – eller når den digitale og den virkelige verden mixes og interagerer. På udstillingen kan du lege i en sandkasse, der konstant overvåges af kamera og sensorer, som belyser sandet i farver alt efter højdedrag, kløfter og dale. Du kan simulerer vandløb og dæmninger. En god lille legeplads.

Du kan også lære lidt mere om robotter, kreativt software, virtuel reality, nye spil, prøve tingene selv. Der er 24 udstillede stationer, hvor man kan prøve, røre og opleve hvordan vores interaktion med computerne bliver i fremtiden. Skyd asteroider ned med øjnene, komponer musik med hele kroppen – eller tag et slag bordtennis med fremmede fra det ydre rum.

En gennemsnitsbruger hænger ud her i 1,5 til 2 timer. Når du er færdig med at se ud i fremtiden, har du måske lyst til en tur i fortiden – og besøge computerspilsmuseet i Friedrichshain. Eller verdens første computer på det tekniske museum. Den blev bygget af berlineren Konrad Zuse og stod færdig i 1941. Den hed Z3. 

Tjek selv åbningstider og priser på nettet


GameScienceCenter
Charlottenstrasse 1
Berlin-MItte

bit bit bitte

 

contentmap_plugin

En ide til rejsen?

Annonce

London?

Berlin er dejlig - men det er London også.

Besøg vores nye london-guide.dk - den er snart Danmarks bedste London-guide.

 

"Angrebet" 9. April 1940

Tag på tur med Get Your Guide - klik og bestil nu!

En tilfældig buket til inspiration

Berlin-guides kilder

Berlin-guide.dk er ret omfattende. Hvad der begyndte som en lille liste med gode råd til Berlin rejsende fra Danmark har grebet om sig. Hvor kommer alle de informationer fra?

Bøger og boganmeldelser om Berlin og Tyskland
1650: Manden med den gyldne hjelm1650: Manden med den gyldne hjelm

Manden med den gyldne hjelm hænger på Gemäldegalerie i Berlin. Det er et fremragende billede, og i mange år blev det tilskrevet den hollandske maler Rembrandt van Rijn. Men oprindelsen er et mysterie. For selv om maleriet er ualmindeligt Rembrandsk, så ved man ikke, hvem der har malet det.

Billeder fra Berlin
Halbe Kessel og slaget om Berlin (60 km sø)

Syd for Berlin ligger den lille, fredelige landsby Halbe med ca 2.000 indbyggere. Landsbyen var vidne til et af de blodigste slag på tysk jord. Omkring 60.000 soldater og civile mistede livet i kampe fra den 25. april til 28. april 1945. Slaget er kendt som "Kessel von Halbe" - Halbekedlen. Tag en tur til Halbe og Baruth og se, hvor kampene f [ ... ]

Krigens spor omkring Berlin
Erlebnis-Dorf Elstal - Rutchebaner og vilde opleve...

Berlin mangler et godt Tivoli. Luna-park henstår som spøgelsesby og i løbet kommer omrejsende tivolier forbi. I kanten af Berlin – vest for Spandau i landsbyen Elstal er der nu et lille tivoli: Karls Erlebnis-Dorf Elstal.

Børne tips
1875: Adolph Menzel, Stålvalseværket - Moderne kykloper1875: Adolph Menzel, Stålvalseværket - Moderne kyk...

I sidste halvdel af 1800 tallet var der gang i industrien, og mange af de nye industrifyrster ønskede udsmykning, som handlede om deres virksomheder. Bankieren Adolph von Lieberman købte maleriet Eisenwalzwerk af Adolph Menzel (1815-1905), men da maleriet blev leveret i 1875 gik bankmanden fallit og var nødt til at sælge [ ... ]

Billeder fra Berlin
Fjernsynsfabrikken i Obserschönweide

I den sydøstligste ende af Berlin ligger bydelen Schönweide. Delt af Spree i Nieder- og Oberschönweide. I slutningen af 1800-tallet lå her blot et lille udflugtsrestaurant ned til Spree. Wilhelminenhof hed stedet. Berlin havde vokseværk og industrien flyttede i stor stil ud på landet. I løbet af få &a [ ... ]

Teknik- og videnskabsmuseer
Holocaust og civilsamfundets reaktionHolocaust og civilsamfundets reaktion

Anmeldelse. Man kunne ønsket at det ikke var sket. At nogen havde grebet ind og sagt stop. Men det skete. Under 2. verdenskrig blev jøderne og andre uønskede myrdet i millionvis. Slæbt, tæsket og banket ud af deres boliger og forretninger, kørt på kreaturvogne direkte i gasovne. Hvad tænkte deres  [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfund