Berlin Brandenburg Lufthavn – Historien om Berlins tomme mega-lufthavn

Berlins nuværende lufthavne Tegel (14 millioner passagerer i 2014) og Schönefeld (6 millioner) kan slet ikke følge med mængden af turister, der hvert år rejser til Berlin. Oprindeligt skulle lufthavnen med IATA-koden BER, der bygges som en stor udvidelse af Schönefeld-lufthavnen, have åbnet i 2010. Men gang på gang er projektet blevet udsat og på samme tid dyrere. Sidst det skete var i efteråret 2015.

Iværksætter Halfdan Timm, indehaver af BilligeFlybilletter.dk, viser her rundt i Berlins nye vidunderlufthavn, der skal trække endnu flere turister og erhvervsrejsende til byen – men som lige nu blot er en skamplet og en offentlig farce i Tysklands hovedstad.

Tegel og Schönefeld ikke bygget til 12 millioner

12 millioner udlændinge besøgte i 2014 Berlin (til sammenligning trækker verdens mest populære turistby Paris hele 30 millioner til sig om året). De to nuværende lufthavne er ikke bygget til at håndtere den store mængde af udlændinge, der vælger fly som transportmiddel og har som resultat heraf opereret over kapacitet i mange år. Udvidelser er ikke kommet på tale eftersom løsningen hele tiden har været klar i horisonten:

Berlin Brandenburger Lufthavn

En markant udvidelse af Berlin Schönefeld, der skal kunne håndtere det samme som Københavns Lufthavn i første omgang – cirka 25 millioner rejsende om året. Byggeriet af lufthavnen gik i gang i midten af 2010’erne. Oprindeligt skulle lufthavnen være åbnet i 2010. Men flere markante problemer har forsinket projektet:

  • Landingsbanerne er allerede inden lufthavnen åbner vurderet til at være for små til nyere fly. Københavns Lufthavn i Kastrup brugte i slutningen af 2015 en kvart milliard kroner på at udvide deres landingsbaner til at klare det tunge A380-fly med plads til mere end 600 mennesker på en All-Economy-udformning at lande. Det samme skal Berlin til, hvis også de vil have de største fly til at lande i den tyske hovedstad.
  • Taget er for tungt. Nye udregninger fra ingeniører har vist, der er risiko for et sammenstyrt. Derfor skal væggene forstærkes.
  • Og når vi er inde på væggene, så er det blevet påvist af brandsikringen ikke virker som den skal. 600 vægge skal derfor rives ned og sættes op igen.
  • Og ventilationsanlægget virker ikke.

Det meste af lufthavnen er bygget og kan ses, hvis du flyver med blandt andre GermanWings eller EasyJet til Schönefeld-lufthavn. Men fordi taget risikerer at styrte ned og brande sprede sig har du ikke mulighed for faktisk at komme ind i lufthavnen.

Åbner måske – måske! – i 2018

Seneste bud på hvornår Berlins store lufthavn åbner er 2018. En række markante problemer skal løses inden da og 2018-buddet, fremsat i 2015, virker allerede nu en anelse optimistisk for menneskerne, der er involveret i projektet. Tidligere bud er 2010 (oprindelige plan), 2011, 2013, 2017 og nu 2018.

Markante sikkerheds- og konstruktionsmæssige problemer forhindrer indtil videre arbejdere i overhovedet at arbejde på at forbedre lufthavnen, der som en lille spøgelsesby står tom i udkanten af Berlin på grænsen til Leipzig.

Rives ned igen?

Senest har politikere fra CDU – Angela Merkels parti – foreslået at rive hele lufthavnen ned og kun beholde det beton, den er bygget på.

”Hvis 600 mure skal rives ned, er vi jo ganske tæt på total ødelæggelse uanset hvad” er lederen af CDU i parlamentet Brandenburg Stefan Evers således citeret for at sige bl.a. i Politiken.dk.
En protestgruppe kæmper stadig mod hele opførelsen af lufthavnen. Det tog mere end 10 års politiske tovtrækkerier overhovedet at godkende byggeriet. Protestgrupperne, der er beboere i Leipzig og Brandenburg og som ikke ser frem til den støj og forurening en lufthavn medfører, håber at de nylige skandaler kan bane deres vej for at hele projektet igen bliver skrottet med de +30 milliarder danske kroner (knap 2x Storebæltsbroer) det indtil nu har kostet. Projektet var fra starten af projiceret til at koste blot cirka 20 milliarder kroner.

Billigere flybilletter – når den er oppe

Til sidst er der bare at sige, at når Berlin Brandenburg Lufthavn rent faktisk står, så bliver det billigere for dig at flyve fra København til Berlin. Allerede i dag kan du finde flybilletter til Berlin fra cirka 500 kroner tur / retur – fundet på Billigeflybilletter.dk -, hvis du er fleksibel i forhold til, hvornår du rejser.

Med en større lufthavn er der stordriftsfordele; større fly og mere effektive arbejdsgange. Det kombineret med en evigt øget konkurrence indenfor især europæisk luftfart kan du se frem til at komme billigt til og fra Berlin. Mon ikke det – når Berlin Brandenburg første er oppe – koster mindre at flyve til Berlin fra København, Billund og Aalborg Lufthavn end det lige nu koster at tage fra København til Aarhus med DSB?

Det gætter undertegnede på herfra.


Skrevet marts 2016 af Halfdan Timm – Indehaver af BilligeFlybilletter.dk


Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

Berlin-guide anmelder

Berlin-guide på Facebook

Berlin-guide er aktiv på Facebook. Få nyt om Berlin og berlin-guide.

En ide til rejsen?

Annonce

 

"Angrebet" 9. April 1940

En tilfældig buket til inspiration

Top ti til ferien i Tyskland - klar til roadtrip

Tyskland har fantastisk meget at byde på. Mange danskere drøner igennem på Autobahn til ferien ved Middelhavet, eller flyver over Tyskland. Middelhavet er også et godt sted. Men er du til en lidt alternativ ferie, så er Tyskland super velegnet til en road-trip ferie: God mad, godt vejr, historie og kultur og gode vine [ ... ]

Guide til byer rundt om BerlinLæs mere
Wismar - UNESCO fredet perle ved Østersøen

Wismar ligger ved Østersøen. En gammel hansestad, som nu sammen med Stralsund er blevet anerkendt som UNESCO Verdensarv. Der er ikke langt fra Rostock til Wismar, så kommer du sejlende fra Gedser er det oplagt at stikke en tur forbi Wismar. Ikke de helt store seværdigheder, men god stemning i den gamle by.

Guide til byer rundt om BerlinLæs mere
Industrikultur i Berlin og Brandenburg

Berlin har været en af Europas helt tunge industribyer og gigant brands som Siemens og AEG stammer herfra. Det har efterladt sig en del spor i Berlin og landskabet omkring. Mange har en fasination af at se, hvordan de ting vi omgiver os med bliver til. Derfor er det interessant at besøge industri- og teknikmuseerne i Berlin og omegn.&n [ ... ]

Temaguider - røde tråde gennem byenLæs mere
Thomas Brussig: I den korte ende af Sonnenalle

Anmeldelse. Østberlin før murens fald er for mange indhyllet i tåger og myter. Hvordan var det? Hvordan føltes det? Hvordan så der ud? Forfatteren Thomas Brussig (f 1965) er selv opvokset i Østberlin og det meste af de første 25 år af hans liv foregik på indersiden af muren i DDR. Stemninge [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og novellerLæs mere
Peter Voss-Knude - en kunstner i BerlinPeter Voss-Knude - en kunstner i Berlin

Interview. Ord, breve, billeder, lyde, sange og skulpturer udtrykker Peter Voss-Knudes oplevelser i den danske hær. Det hele har været udstillet i Berlin på Grimmuseum i Kreuzberg. Peter Voss-Knude er kunstner og ikke soldat. Men han har brugt fire år på at undersøge det danske militær gennem samtaler med  [ ... ]

Mit Berlin - hvad tænker andre om Berlin?Læs mere
Daniel Kehlmann: Opmålingen af verden

Anmeldelse. I slutningen af det 18. århundrede gav to tyskere sig til at opmåle verdenen: Alexander von Humboldt og Carl Friederich Gauss. Den tyske forfatter Daniel Kehlmann har skrevet den fantastiske og originale roman om to af Tysklands største videnskabsmand. Bogen udkom i 2006 og blev verdens næstmest solgte roman i 2 [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og novellerLæs mere
1864: Wilhelm Camphausen: Preussernes storm på Als1864: Wilhelm Camphausen: Preussernes storm på Als...

Die Erstürmung der Insel Alsen durch die Preußen am 29. Juni 1864 hedder Wilhelm Camphausen (1818-1885)'s billede af Preussernes sejrrige angreb på de danske bastioner på Als i 1864.

Billeder fra BerlinLæs mere