Miljø står højt på den politiske dagsorden i Tyskland, og der er mange biler. Her på berlin-guide.dk kan du læse om det grønne miljømærke, som alle biler, der kører i miljøzoner skal have. Det gælder også i Berlin. Men nu diskutteres endnu et mærke i Tyskland: Den blå plakette og i Hamburg er det allerede hverdag.
Du har måske allerede hørt om den blå plakette? De er så småt begyndt at dukke op. Skiltene betyder forbud mod dieselbiler med mindre de er i kategori Euronorm 5 eller 6, som er kategorier for, hvor gode bilerne er til at rense deres udstødning for partikler.
Indtil videre er det kun i Hamburg, hvor der er to områder, Dieselfahrverbotszonen, hvor dieselbiler er forment adgang - med mindre de har et blåt 5 eller 6 mærke.
Forbudet i Hamburg gælder en del af Max-Brauer-Allee og hele Stresemannstrasse. Men det kan hurtigt ændre sig og blive mere og flere steder. De blå zoner er markeret med skiltet til højre, hvor der står "Blaue Umwelt" i den blå cirkel.
Benzinbiler med den grønne umwelt plakette nivau 4 må gerne køre ind. Berlin-guide tænker det er lidt et cirkus med både blå og grønne mærkater og E-plaketter.
Du kan følge med i hvor det gælder på https://www.blaue-plakette.de.Det er meget muligt tilsvarende regler indføres i Berlin, hvor der på de travle gader ofte måles et meget højt partikelindhold. Det som på danske kaldes NOx'er.
Bødestørrelsen er 25 -75 Euro.
På tysk kaldes kvælstofdioxiden for Stickstoffdioxid. Aarhus Universitet skriver om kvælstofdioxid og niveauer i Danmark: "Grænseværdierne for NO2 er fastlagt på grundlag af en helbredsmæssig vurdering. Grænseværdierne, 40 µg/m3 for årsgennemsnittet og 200 µg/m3 som timemiddelværdi, som højst må overskrides 18 gange på et år, er gældende siden 2010. Siden 2010 har grænseværdien for årsgennemsnittet kun været overskredet på en enkelt målestation, nemlig H.C. Andersens Boulevard i København. Grænseværdien for timemiddelværdien af NO2 er med stor margin overholdt.". Netavisen har en lille artikel om, hvordan NOx påvirker kroppen og din sundhed.